Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor
Náplň práce praktického lékaře a její specifika
Jak se dopracovat k diagnóze aneb diferenciální diagnostika v ordinaci praktického lékaře
Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému
Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL
Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století
Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče
Role lékaře v komunitě
Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí – simulace
Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál
Význam a limity EBM v praktické medicíně
Věda a výzkum ve VPL
Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy
Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka
Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz
Geriatrie v praktickém lékařství
Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí
Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře
Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry
Duševní i tělesné zdraví lékaře
Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci
Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů (min. 4 hodiny včetně domácí návštěvy pacienta)
Předmět Praktické lékařství je v této formě od roku 2020/2021 vyučován na fakultě nově a je určen pro posluchače 5. ročníku. Pro posluchače 6. ročníku na tento blok navazuje předmět Praktické lékařství II, jehož náplní je především týdenní stáž v ordinaci praktického lékaře. Výuku zajišťuje Kabinet praktického lékařství, který vznikl 1.4.2020.
Zabývá se všeobecným praktickým lékařstvím v ČR i ve světě i specifiky ambulantní medicíny obecně.
Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře.
Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění. Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky.
Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči.
Náplň předmětu sestává z přednášek, interaktivních seminářů, simulačních seminářů nácviku komunikačních dovedností a především z jednodenní stáže v ordinaci praktického lékaře a její reflexe.