OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
- Ošetřovatelstv í jako vědní disciplina. Paradigma a metaparadigma ošetřovatelství - osoba, zdraví, prostředí a ošetřovatelská činnost. Z historie ošetřovatelství;
- Holistické přístupy v ošetřovatelské péči;
- Etické normy v ošetřovatelství;
- Organizace poskytování ošetřovatelské péče. Kvalita a standardizace ošetřovatelské péče;
- Úvod do komunikace ve zdravotnictví;
- Lidské potřeby v ošetřovatelské péči I. - teoretický úvod;
- Lidské potřeby v ošetřovatelské péči II. v oblasti vnímání zdravotního stavu - aktivit k udržení zdraví, v oblasti výživy a metabolismu, v oblasti vylučování, aktivity a cvičení, odpočinku a spánku, vnímání a poznávání, v oblasti sebekoncepce a sebeúcty pacienta, v oblasti plnění rolí a mezilidských vztahů, v oblasti plnění rolí a mezilidských vztahů, sexuality a reprodukční schopnosti, v oblasti zvládaní stresu a zátěžových situací a v oblasti víry, přesvědčení a životních hodnot;
- Domácí a hospicová péče;
- Bolest jako ošetřovatelský problém;
- Měřící techniky v ošetřovatelské péči;
- Mobilita a imobilita v ošetřovatelské péči;
- Iatropatogenie a sororigenie - poškozování pacientů nežádoucím chováním zdravotníků;
- Povinnosti pracovníků ve zdravotnictví;
- Teoretický úvod k jednotlivým ošetřovatelským postupům a intervencím (např. sledování fyziologických funkcí; podávání léků; metodika a technika odběru biologického materiálu apod.).
SEMINÁŘE:
- Hygienická péče a prevence vzniku dekubitů;
- Obvazy a obvazová technika;
- Aktivita a cvičení;
- Sledování a měření fyziologických funkcí;
- Komunikace s pacientem - cvičení;
- Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, desinfekce a sterilizace, hygienické zabezpečení rukou ve zdravotnictví;
- Podávání léků;
- Aplikace injekcí i.d., s.c. a i.m.;
- Odběry biologického materiálu.
PRAKTICKÁ CVIČENÍ NA KLINICKÝCH PRACOVIŠTÍCH (celkem 12 vyučovacích hodin).
Předmět je koncipován jako teoreticko – praktický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií.
Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity.
Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi.
Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální zručnost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů.