OBECNÉ METODY FYZIOTERAPIE – REHABILITACE V KLINICKÝCH OBORECH
Předmět si klade za cíl propojovat znalosti z jednotlivých klinických medicínských oborů s rehabilitačn ím přesahem. Přednášky charakterizují problematiku daného medicínského oboru a poukazují na specifika dětského a dospělého věku. Fyzioterapeut by měl rozumět základním vyšetřovacím, terapeutickým postupům, které lékař navrhuje, měl by znát základní farmakologii a případnou interakci s rehabilitačním postupem. Lékař by měl prezentovat indikační kritéria pro následnou rehabilitační péči a zařazení pacienta do komplexní péče (lázně, sociální pomoc) v multioborové spolupráci.
Jednotliví přednášející, pracující na Klinice RHB a TVL, diskutují se studenty zajímavé a typické kazuistiky, zkušenosti, terapeutické postupy a úvahy. V rámci oborů jsou diagnostikovány typické „red flags“, o kterých by měl fyzioterapeut vědět a pokud se objeví, kontaktovat ošetřujícího lékaře. V rámci možností přednášející pozve do výuky konkrétního pacienta a provede terapeutický rozbor společně se studenty.
Jednotlivá témata:
Ortopedie v pediatrii – studenti budou seznámeni se systémem práce na ortopedické klinice, lékař prezentuje pacienty, kteří budou v následné péči pokračovat nějako z forem rehabilitace (lůžka, ambulantní péče).
Ortopedie v dospělém věku – bude prezentována artroskopie a endoprotetika, souvislosti mezi výkonem a následnou rehabilitací u typických vybraných diagnóz. Stěžejní informace se týkají intenzity, dávky a volby cílené rehabilitace v té které fázi léčby základního onemocnění.
Interní problematika – fyzioterapeut musí rozumět interní symptomatologii, přestože je interní problematika neuvěřitelně široká. Přednáška je podána s cílem diskutovat diferenciální diagnostiku, když přijde do ordinace pacient s bolestí, jak bezpečně odlišit etiologii například kardiologickou, nebo zda původ bolesti pochází z pohybového systému. Jsou prezentovány kazuistiky při přednášce, v rámci praxe jsou pacienti přítomni práci rehabilitačního lékaře, který vede vyšetření pacienta s podobnou problematikou a je indikován na rehabilitaci. Případně jsou studenti přítomni vyšetření pacienta přímo na lůžkové stanici rehabilitačního oddělení.
Perinatologie- neonatologie- práce na neonatologii je velmi specifická v tom smyslu, že se tým odborníků stará o velmi malé a nezralé děti. Specifikum práce spočívá nejenom v šetrném, tichém a citlivém přístupu, ale fyzioterapeut musí rozumět tomu, kdy se s nedonošeným dítětem může rehabilitovat a jaké jsou cíle rehabilitační péče v tomto období. Lékař představuje fyzioterapeutovi jasné znaky, kterými dítě vyjadřuje, že je ve stresu. Mnohé děti potřebují následnou kontinuální péči, pokud se rizikově vyvíjejí a je třeba rozumět tomu, co mají tyto děti za sebou v rané fázi vývoje.
Vývoj dětské onkologie sebou nese obrovské úspěchy stran vyléčených pacientů. Děti se pak následně potýkají s pozdními následky onkologické léčby (polyneuropatie, poruchy rovnováhy, dekondice). Fyzioterapeut je součástí léčby od samého počátku onkologické léčby a často terapie pokračuje mnoho let po ukončení primárního onemocnění. Fyzioterapeut by měl rozumět tomu, kdy a jak může dítě zatížit pohybem a jak přispět rehabilitační péčí v různých fázích onemocnění.
Chirurgický přesah – charakteristika oboru s rhb přesahem, se členění na břišní chirurgii, hrudní chirurgii a diskutovány jsou konkrétní operační přístupy. Fyzioterapeuti se dozví, které části například břišní stěny jsou proťaty a kde, jakým způsobem sešity, jaké jsou možnosti chirurgických vstupů, což je podstatné pro následnou volbu pohybové terapie. Často se pacienti po zhojení primárního probl ému dostaví na rehabilitaci s perzistující bolesti v pohybovém aparátu, kde příčinou může být komplikované hojení s následnými adhezemi, nebo větší tah za fascie v oblasti břicha či hrudníku a podobně.
Spondylochirurgie- přednáška se týká návaznosti rehabilitační péče po různých výkonech (po úrazu, nádorová etiologie, degenerace ploténky, mikro výkony) v různých částech páteře. Jak dlouho pacient musí zůstat v klidu, kdy se například nasazuje jaký límec, jak má po operaci vstávat, jak pečovat o jizvy a kdy může fyzioterapeut začít s pohybovým režimem.
V rámci přednášek se studenti rovněž dozví od fyzioterapeutů v souhrnu o konkrétních postupech na jednotlivých pracovištích (úvod do klinických praxí), kam budou od počátku letního semestru docházet na praxe. Je třeba seznámit studenty v teoretické přednášce, jaká jsou pravidla provádění klinických praxí na spinální jednotce, na lůžkové rehabilitační stanici (pro děti, pro dospělé), na neonatologii a dětské onkologii a dalších vybraných pracovištích.
Teoretické a praktické seznámení s hlavními zásadami a principy jednotlivých metod, nejvíce používaných a osvědčených v minulém a současném století. Jejich historie, vývoj a podoba v současnosti.
Obsah jednotlivých témat navazuje na znalosti z bakalářského studia.