*Přednášky v LS 1. ročníku:
- Neinjekční a injekční způsoby podávání léků;*
- Bolest a nefarmakologické prostředky jejího zvládání;
- Kvalita ošetřovatelské péče (faktory ovlivňující kvalitu, zvyšování kvality apod.);
- Paliativní péče o děti a dospělé, paliativní tým a role jeho jednotlivých členů;
- Základní zdravotní péče a prevence, komunitní péče, komunita, komunitní plánování, sociální služby a jejich struktura, domácí zdravotní péče;
- Základy práva ve vztahu k ošetřovatelství: obecná právní problematika - právní řád ČR, zdravotnické právo (základní právní předpisy ve zdravotnictví);
- Základy práva ve vztahu k ošetřovatelství: základy práva občanského, rodinného, pracovního, trestního + pracovněprávní, občanskoprávní, správní a trestní odpovědnost.
Na označené přednášky navazují praktická cvičení v laboratorní učebně; téma bezpečnost a ochrana zdraví zdravotnických pracovníků musí být zařazeno před zahájením praktických cvičení v klinické praxi.
*Praktická cvičení v LS 1. ročníku (á 3 hodiny):
- Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči, desinfekce a sterilizace, bezpečnost a ochrana zdraví zdravotnických pracovníků;
- Sledování, měření a hodnocení fyziologických funkcí;
- Nemocniční lůžko a jeho zařízení, vyšetřovací a léčebné polohy, aplikace zábalů, obkladů, léčivých koupelí, úvod do bazální stimulace;
- Komplexní hygienická péče o pacienty všech kategorií, činnosti související s úmrtím pacienta, péče o tělo zemřelého;
- Neinjekční formy podávání léků;
- Odběry biologického materiálu;
- Injekční způsob podávání léků (i.d., s.c., i.m.);
- Obvazy a jejich přikládání, příprava pacienta na aseptický výkon, základní instrumentárium, příprava sterilní plochy k aseptickým výkonům;
- Výživa pacientů, NGS, PEG, výplach žaludku;
- Vyprazdňování moče a stolice - katetrizace močového měchýře, péče o katetr, klyzma;
- Praktické cvičení v klinické praxi u lůžka pacienta pod vedením vyučujícího nebo mentora (4x);*
Součástí praktických cvičení u lůžka pacienta je problematika příjmu, překladu a propuštění nemocného
*Detailní rozpis výuky po jednotlivých studijních skupinách je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.
Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti.
Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících.
Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů.
Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.