Sylabus předmětu Klinická propedeutika – interní část
1. Anamnéza. Přehled hlavních příznaků interních chorob. Získávání údajů od pacienta. Anamnéza rodinná, sociální, farmakologická, osobní, alergická, gynekologická. Základní příznaky chorob bronchopulmonálních, základní příznaky onemocnění oběhového ústrojí, základní příznaky onemocnění trávicího a uropoetického traktu, základní příznaky onemocnění končetin. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie
2. Celkový stav nemocného, stav vědomí, tělesná teplota, nálezy na kůži. Psychický stav nemocného. Vývoj a růst. Stav výživy. Poloha nemocného. Stoj, chůze, pohyby nemocného. Změny řeči a hlasu. Vyšetření tělesné teploty. Vyšetření kůže, její barva, vlhkost, teplota, turgor, přítomnost patologických eflorescencí, krvácivých projevů a edémů. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
3. Vyšetření hlavy a krku. Vyšetření hlavy – tvar, pohyby, vlasová pokrývka, obličej – výraz, inervace, oči, pohyblivost bulbů, zornice. Nos, uši, dutina ústní. Vyšetření krku – cévní svazek, uzliny, štítná žláza. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
4. Symptomatologie kardiovaskulárních chorob. Fyzikální vyšetření srdce (fyziologické nálezy). Konfigurace hrudníku, pohled na srdeční krajinu. Pohmat a pokles srdečních hranic. Poslech srdce. Měření krevního tlaku. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oběhového systému
5. Fyzikální vyšetření srdce (fyziologické nálezy – dokončení). Patologické nálezy. Přídatné zvuky, rozštěp ozev, srdeční šelesty, dělení šelestů. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie oběhového systému
6. Získané a vrozené srdeční vady v dospělosti. Mitrální stenóza – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Mitrální insuficience – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Aortální stenóza – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Aortální insuficience – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Vrozené srdeční vady – defekt septa komor, defekt septa síní, Fallotova tetralogie, koarktace aorty, Ebsteinova anomálie. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie
7. Symptomatologie bronchopulmonálních chorob. Fyzikální vyšetření plic (fyziologické nálezy). Základní fyzikální vyšetření plic. Změny tvaru hrudníku, pohled. Poklep. Pohmat, poslech. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
8. Fyzikální vyšetření plic – patologické nálezy. Nejdůležitější syndromy v pulmologii. Patologické nálezy při fyzikálním vyšetření plic. Záněty plic, výpotky, pneumotorax, plicní edém. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
9. Symptomatologie gastrointestinálních onemocnění. Fyzikální vyšetření břicha (fyziologické nálezy). Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
10. Fyzikální vyšetření břicha (fyziologické nálezy – dokončení), patologické nálezy. Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetřen í břicha. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
11. Symptomatologie postižení končetin. Fyzikální vyšetření končetin. Anamnéza obtíží – námahová bolest, klidová bolest, trofické změny. Vyšetření kloubů, prokrvení. Pohled, pohmat, poslech. Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
12. Vyšetřovací metody v kardiologii. Ekg, rtg srdce a plic, echokardiografie, perfuzní scintigrafie, zátěžové testy. Selektivní koronarografie, možnosti CT a MR zobrazení. Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
13. Základy elektrokardiografie. Způsob hodnocení EKG záznamu. Svody, způsoby záznamu. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie srdce
14. Základy elektrokardiografie – charakteristické obrazy. Hodnocení EKG záznamu, charakteristické záznamy. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie srdce
15. Vyšetřovací metody v gastroenterologii a hepatologii. Anamnéza. Ultrasonografie, biochemické a endoskopické metody vyšetření GIT. Manometrie, pH metrie, možnosti CT zobrazení GIT. Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha. Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti
16. Základy hodnocení laboratorních vyšetřovacích metod. Krevní obraz. Koagulační vyšetření. Biochemická laboratorní vyšetření. Vyšetření moče. Vyšetření stolice. Předpokládané znalosti: fyziologie krve, biochemie Garantem výuky interní části Klinické propedeutiky je: prof. MUDr. Keil Radan, Ph. D. za výuku zodpovídá: as. MUDr. Pavlína Piťhová, Ph.D., tel. 22443 4014, 4067 Sylabus předmětu Klinická propedeutika - Pediatrická část Zimní semestr Úvod do pediatrické propedeutiky; anamnéza Vyšetření I Vyšetření II Neonatologie Auxologie Psychomotorický vývoj dítěte Interpretace výsledků lab.vyš.; praktické dovednosti Letní semestr SOC. PEDIATRIE GASTROENTEROLOGIE ENDOKRINOLOGIE LABORATORNÍ METODY NEONATOLOGIE PNEUMOLOGIE , NEFROLOGIE AUXOLOGIE KARDIOLOGIE VYŠ. PACIENTA/MODELY VÝŽIVA SAMOSTATNÉ VYPRACOVÁNÍ CHOROBOPISU-PŘÍJEM PACIENTA A NÁVRH VYŠETŘENÍ KONZULTACE ZÁPOČET Za výuku zodpovídá doc. MUDr. Květa Bláhová, CSc. kontakt: 224 432 056
Informace k interní části předmětu Klinická propedeutika – III. ročník Výuka je organizována ve formě přednášek a klinických stáží. Klinické stáže jsou zahajovány vždy krátkým úvodním seminářem, který se (není-li uvedeno jinak) koná v knihovně Interní kliniky – 4. patro, uzel D. Po semináři se studenti rozchází dle rozpisu s kroužkovými vyučujícími na jednotlivá pracoviště Interní kliniky. Zkouškové období proběhne od 15.1 do 11.2.2024, kdy budou v MOODLU vypsány termíny na zápočtové testy pro všechny studenty. Test má 20 otázek, odpovědi formou výběru a více než 75% odpovědí musí být správně, tzn. z testu musí být více než 15 bodů, aby mohl být test vyhodnocen za správný. Po letním semestru budou studenti ústně zkoušeni, termíny budou vypsány opět v SISU.
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v klinické propedeutice a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství.
- Zjistit očekávání a priority pacienta.
- Vést cílený rozhovor založený na diferenciální diagnostice; být pozorní k verbální i nonverbální komunikaci pacienta, jeho návykům, resp. návykům jeho rodiny, k povaze onemocnění; ověřit, zda je třeba zajistit překladatele; přistupovat k pacientům celostně (holisticky), empaticky a bez předsudků.
- Identifikovat a používat i jiné zdroje informací při získávání kompletní anamnézy, včetně rodinných příslušníků, praktických lékařů, případně personálu ubytovacího zařízení, lékárny, sociálních služeb a jiných zdravotnických organizací.
- Zjistit, jaká byla dosavadní léčba pacienta, včetně doplňkových nebo alternativních postupů léčby.
- Zjistit, zda a případně jaké psychoaktivní látky pacient užívá.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu.
- Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
- Rozpoznat sebepoškozování nebo násilí páchané na pacientovi, včetně napadení.
- Odebrat pediatrickou anamnézu v závislosti na věku pacienta (včetně matky/otce a dítěte nebo adolescenta).
- Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti.
- Odebrat anamnézu užívání nebo zneužívání psychoaktivních látek a dalšího chování ohrožujícího zdravotní stav pacienta.
- Odebrat gynekologickou anamnézu, zmapovat sexuální aktivitu pacienta a odebrat reprodukční anamnézu.
- Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího pacienta.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
- Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích, jako je například obezita pacienta, vykonávání potřeby, pacient nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou.
- Identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření. Zhodnotit životní funkce
(tělesná teplota, pulz, dech, krevní tlak).
- Zvládnout a osvojit si vyšetřovací techniky zaměřené na pacienta (patient-centred), být schopen používat nástroje
(např. fonendoskop, otoskop, oftalmoskop aj.), respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost.
- Provést následující: o Celkové zhodnocení statusu praesens a životních funkcí pacienta. o Zhodnocení stavu výživy pacienta. o Zhodnocení úrovně pozornosti, myšlení, vnímání, řeči, emočního stavu a psychomotorických schopností. o Posouzení stavu pacientovy kůže a kožních adnex (zejm. vlasy, nehty) a popis jejich poškození (lézí). o Palpace lymfatických uzlin. o Vyšetření nosu, obličeje, úst, slinných žláz a hrtanu pohledem. o Vyšetření všech částí (struktur) krku pohledem, pohmatem a poslechem. o Vyšetření štítné žlázy a karotid pohledem a pohmatem. o Vyšetření kostry a kloubů pohledem a pohmatem. o Vyšetření kloubní pohyblivosti ramen, loktů, zápěstí, prstů, kyčlí, kolen a kotníků. o Vyšetření páteře pohledem, poslechem a poklepem, včetně vyšetření její pohyblivosti. o Vyšetření hrudi pohledem a pohmatem, poklep a poslech plic. o Palpace (úder srdečního hrotu/fremitus) a poslech srdce, popis ozev a šelestů. o Palpace pulsu, zhodnocení případné arteriální insuficience nebo tvorby modřin. o Zhodnocení žilního systému. o Vyšetření břicha pohmatem, poklepem a poslechem a následný popis nálezů. o Vyšetření třísel a kýlních otvorů pohledem a pohmatem. o Palpace prsu o Základní neurologické vyšetření o Zhodnocení stupně poruchy vědomí (škála). o Zhodnocení antropometrických charakteristik u kojence/dítěte/adolescenta v závislosti na věku pacienta. o Zhodnocení stupně puberty u pacienta o Zhodnocení psychomotorického vývoje u pediatrického pacienta (neurologický a kognitivní vývoj). o Zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
- Být přítomen u: o Vyšetření mužského genitálu o Vyšetření rekta u muže (anus, rectum, prostata, sakrum) a u ženy o Vyšetření novorozence (Apgar skóre, obličejový dysmorfismus, malformace).
- Rozpoznat abnormální vitální funkce.
- Rozpoznat obtíže a patologické nálezy jako například bolest, dyspnoe, srdeční šelesty, žloutenka a další změny na kůži, abnormality výsledky biochemického a hematologického vyšetření, poruchy nervového systému, změny příjmu potravy a denního rytmu a dal.
- Identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.