Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Verbální komunikace, aktivní naslouchání;
Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;
Paralingvistické aspekty mluveného slova;
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;
Sdělování pozitivních a negativních zpráv;
Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient;
Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence;
Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami;
Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte;
Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.
Stanovené výstupy z učení:
Student chápe význam komunikace v lékařské péči.
Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.
Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.
Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.
Student umí vyjmenovat faktory ovlivňuj ící vzájemnou interakci lékaře a pacienta.
Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.
Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.
Student umí akceptovat názor skupiny.
Student umí prezentovat své postoje a názory.
Student zná zásady týmové spolupráce.
Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.
Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.
Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti profesní komunikace, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a pro výkon povolání lékaře. V rámci předmětu student například získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- adekvátně a efektivně jednat s různými skupinami pacientů, například s dětmi, adolescenty, seniory; muži, ženami a jedinci s jinou genderovou identitou (např. transgender) a s pacienty s odlišným kulturním zázemím a jazyky,
- zvládat neshody a emočně vypjaté rozhovory a situace,
- navázat a vést dialog s rodinou/pečovateli pacienta, společně zhodnotit jeho zdravotní stav a rozhodnout mezi možnostmi dalšího postupu,
- navázat a udržovat vztahy lékař-pacient založené na vzájemném porozumění, empatii a důvěře,
- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče,
- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.