Charles Explorer logo
🇬🇧

General Methods in Physiotherapy II.

Class at Second Faculty of Medicine |
D1701302

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V tomto předmětu se student seznámí s obecnými metodami fyzioterapie. Je to klíčový předmět, kde jsou postupně představeny jednotlivé terapeutické metody, které může fyzioterapeut při práci s pacienty volit. Nejpoužívanější a základní metody jsou představeny v několika výukových blocích (Bobath koncept, PNF, Základy vývojové kineziologie atp.), jiné v rozsahu jedné přednášky s praktickou částí.

Dovednosti a kompetence získané po absolvování tohoto předmětu:

 Student by měl být schopen reprodukovat princip a smysl metody

 Student by měl vyšetřit pacienta dle principů metody v logické návaznosti a interpretovat naměřená data

 Student by měl být schopen diferenciální diagnostiku (nejčastější obrazy)

 Na základě vyšetření zvolit cíl terapie z krátkodobé a dlouhodobé perspektivy

 Rozhodnout, pro jaký problém je daná metoda vhodná a kdy se naopak použít nemá, tj. stanovit indikace a kontraindikace ošetření danou metodou

 Student by měl být schopen předvést prakticky základní prvky dané metody

 Student by měl být schopen doporučit způsob ošetření, nebo léčení v domácím prostředí (pokud toho daná metoda využívá)

 Student by měl být schopen instruovat pacienta či člena rodiny, volit vhodné, srozumitelné vysvětlení, jak v terapii navázat v rámci autoterapie

 Představené metody fyzioterapie by měly být základním terapeutickým nástrojem fyzioterapeuta, kterými po ukončení studia může pracovat s pacienty s různými poruchami a volit vždy adekvátní metodu dle potřeb individuálního pacienta

Stručná charakteristika předmětu:

Každá metoda je představena ve svém principu, demonstrována na pacientovi, nebo prostřednictvím videozáznamu.

Studenti mají možnost si vybranou metodu vyzkoušet při cvičení na sobě. Témata jsou řazena, aby na sebe navazovala a/nebo se doplňovala. Základními tématy jsou: Orofaciální oblast (Logopedická a ergoterapeutické ošetření dysfagie,

Orofaciální terapie v pediatrii, terapie Castillo Morales), viscerální terapie dle francouzské školy, Bobath koncept (práce s hemiparetickým pacientem, Bobath koncept v pediatrii), fyzioterapie u pacientů s řízenou ventilací, PNF, mobilizace periferních nervů dle Buttlera, PNF (opakování vzorů na končetinách, lopatka pánev, hlava šíje, ontogenetická vývojová

řada), terapie ženské sterility dle Mojžíšové, základy práce se závěsným systémem Redcord, Klappovo lezení, lymfodrenáž, kognitivní terapie v klinické praxi, metoda Brunkow, základy vývojové kineziologie v manuální medicíně.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V tomto předmětu se student seznámí s obecnými metodami fyzioterapie. Je to klíčový předmět, kde jsou postupně představeny jednotlivé terapeutické metody, které může fyzioterapeut při práci s pacienty volit. Nejpoužívanější a základní metody jsou představeny v několika výukových blocích (Bobath koncept, PNF, Základy vývojové kineziologie atp.), jiné v rozsahu jedné přednášky s praktickou částí.

Dovednosti a kompetence získané po absolvování tohoto předmětu:

 Student by měl být schopen reprodukovat princip a smysl metody

 Student by měl vyšetřit pacienta dle principů metody v logické návaznosti a interpretovat naměřená data

 Student by měl být schopen diferenciální diagnostiku (nejčastější obrazy)

 Na základě vyšetření zvolit cíl terapie z krátkodobé a dlouhodobé perspektivy

 Rozhodnout, pro jaký problém je daná metoda vhodná a kdy se naopak použít nemá, tj. stanovit indikace a kontraindikace ošetření danou metodou

 Student by měl být schopen předvést prakticky základní prvky dané metody

 Student by měl být schopen doporučit způsob ošetření, nebo léčení v domácím prostředí (pokud toho daná metoda využívá)

 Student by měl být schopen instruovat pacienta či člena rodiny, volit vhodné, srozumitelné vysvětlení, jak v terapii navázat v rámci autoterapie

 Představené metody fyzioterapie by měly být základním terapeutickým nástrojem fyzioterapeuta, kterými po ukončení studia může pracovat s pacienty s různými poruchami a volit vždy adekvátní metodu dle potřeb individuálního pacienta

Stručná charakteristika předmětu:

Každá metoda je představena ve svém principu, demonstrována na pacientovi, nebo prostřednictvím videozáznamu.

Studenti mají možnost si vybranou metodu vyzkoušet při cvičení na sobě. Témata jsou řazena, aby na sebe navazovala a/nebo se doplňovala. Základními tématy jsou: Orofaciální oblast (Logopedická a ergoterapeutické ošetření dysfagie,

Orofaciální terapie v pediatrii, terapie Castillo Morales), viscerální terapie dle francouzské školy, Bobath koncept (práce s hemiparetickým pacientem, Bobath koncept v pediatrii), fyzioterapie u pacientů s řízenou ventilací, PNF, mobilizace periferních nervů dle Buttlera, PNF (opakování vzorů na končetinách, lopatka pánev, hlava šíje, ontogenetická vývojová

řada), terapie ženské sterility dle Mojžíšové, základy práce se závěsným systémem Redcord, Klappovo lezení, lymfodrenáž, kognitivní terapie v klinické praxi, metoda Brunkow, základy vývojové kineziologie v manuální medicíně.