OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
- Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
- Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
- Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
- Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).
- Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.
- Současné trendy ve výchově a vzdělávání.
SEMINÁŘE:
- Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.
- Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.
- Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.
- Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.
- Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
- Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
- Moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky.
- Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.
- Případová studie.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Studentka se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších
členů zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů
Přednášky:
- Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
- Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
- Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
- Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. stolet í).
- Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.
- Současné trendy ve výchově a vzdělávání.
Semináře:
- Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.
- Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.
- Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.
- Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.
- Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.