OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
- Edukační proces a jeho význam v ošetřovatelství;
- Specifika edukačního procesu podle jednotlivých onemocnění člověka;
- Fáze edukačního procesu;
- Typy učení.
SEMINÁŘE:
- Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
- Edukační prostředky. Témata a plány edukace výuky.
- Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
- Případová studie.
P ředmět je koncipován jako teoreticko-praktický a navazuje na předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Je strukturován podle základních pedagogických kategorií (cílové složky, obsah výchovy a vzdělání, metody a prostředky vyučování, podmínky vzdělávání etc.). Student/ka se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
- Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství.
- Kategorizace edukačních cílů.
- Vyučovací metody, formy vyučování.
- Plánování výuky, evaluace, reflexe.
- Interakce a komunikace v edukaci pacientů.
- Didaktické systémy a jejich aplikace v edukačním procesu.
Semináře:
- Organizační formy vyučování a jejich vztah k řízení třídy.
- Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci,vyhodnocení efektivity edukace.
- Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
- Moderní technické prostředky vyučování.
- Témata a plány edukace výuky.
- Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
- Aplikace edukačních metod v ošetřovatelské péči.