Charles Explorer logo
🇬🇧

Nursing Procedures

Class at Second Faculty of Medicine |
D29010016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

SEMINÁŘE/PRAKTIKÁ CVIČENÍ:

- Základní východiska ošetřovatelských dovedností - Ošetřovatelské diagnózy a ošetřovatelské intervence: Standardní postup pro všechny ošetřovatelské intervence. Usnadnění a podpora komunikace: zajištění psychosociálního pohodlí, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru. Prevence vzniku infekce: mytí rukou, používání rukavic na jedno použití, izolace nemocného, speciální opatření. Zajištění bezpečného prostředí: vybavení signalizací, přístrojovou technikou, apod. (dle standardů v primární, sekundární, terciární ošetřovatelské péči). Intervence při akutních stavech.

- Denní životní aktivity - Podpora aktivity a mobility. Edukace a pomoc v oblasti hygieny a stlaní lůžka, celková koupel, péče o dutinu ústní, péče o vlasy, péče o chodidla a nehty. Edukace a pomoc v oblasti příjmu potravy: krmení pacienta, pomoc pacientovi s poruchou polykání, vážení pacienta, sledování příjmu a výdeje tekutin. Edukace a pomoc při vylučování: podání podložní mísy, močové láhve, péče o inkontinentního pacienta, podání klyzmatu. Podpora tělesného pohodlí, spánku a odpočinku: opatření k zajištění klidného spánku, progresivní relaxace, vedená imaginace.

- Fyzikální vyšetření - Celkové posouzení zdravotního stavu: mentální stav; hlava, obličej a krk; nos, vedlejší dutiny a ústa; oči a uši; hrudník, plíce a prsa, horní i dolní končetiny, genitál a konečník. Vitální funkce: měření tělesné teploty, pulsu, dýchání, krevního tlaku, měření kyslíkové saturace-pulsní oxymetrie. Celkové rychlé orientační vyšetření: stav a celistvost kůže, poslech plicních zvuků, poslech apikálního pulsu, vyšetření břicha, končetin a periferní cirkulace. Laboratorní a diagnostické testy: vzorky moče, stolice, kultur - výtěry, stěry; odběry krve, testování vzorků: na glukózu, hemokult, gastrokult aj., sternální punkce, lumbální punkce, paracentéza, thorakocentéza, jaterní biopsie. Asistence u vybraných diagnostických procedur: zobrazovacích, endoskopických (bronchoskopie, endoskopie, cystoskopie aj., CT, MRI, RTG aj.).

- Zásady chirurgické asepse - Základní sterilní techniky a vlhké terapie ran. Sterilní rukavice, vytvoření a udržení sterilního pole. Péče o rány: výměna suchého sterilního krytí, výměna vlhkého krytí, výměna průhledného krytí; obvazu.

- Podávání léků - Podávání léků: ústy, lokálně na kůži, do očí, nosu a uší, inhalace, aplikace čípků - per vag., rectum. Podávání léků injekcemi: intradermální injekce, subkutánní injekce včetně inzulínu, subkutánní podání heparinu, fraxiparinu, clexanu; intramuskulární injekce, intravenózní podávání léků.

- Perioperační péče - Příprava pacienta na chirurgický zákrok: předoperační zhodnocení, předoperační edukace, tělesná příprava. Chirurgické mytí rukou; sterilní oblékání k operaci. Pooperační péče: bezprostřední péče na pooperačním pokoji; opatření během zotavující fáze, péče o chirurgickou ránu, sledování a měření obsahu drenážního zařízení, odstraňování stehů a svorek.

- Zvládání bolesti - Nefarmakologické zvládání bolesti, farmakologické zvládání bolesti, pacientem řízená analgézie, epidurální analgézie. Terapeutické použití tepla a chladu: vlhké teplo, suché teplo, studené zábaly, vaky s ledem.

- Zvládání imobilizovaných pacientů - Péče o dekubity: Zhodnocení rizika vzniku dekubitů a preventivní strategie, čištění dekubitů a aplikace místní léčby. Speciální matrace a lůžka: použití podpůrné matrace, použití speciálních matrací a rotokinetických lůžek. Udržování pohyblivosti tělesných kloubů: fyziologické pohyby v tělesných kloubech. Trakce, sádrový obvaz, pomůcky pro zajištění opory při chůzi.

- Zvládání komplexních ošetřovatelských intervencí - Intravenózní terapie: i.v. injekce, i.v. vstupy pro intermitentní a kontinuální infuze a péče o ně, rychlost podání a regulace infuze, podání celkové parenterální výživy, aplikace transfuze, pooperační autotransfúze, podání chemoterapie. Podpora oxygenace: podávání kyslíku všemi způsoby u dětí i dospělých, udržování volných a průchodných dýchacích cest, zajištění a péče o dýchací cesty, umělá plicní ventilace a péče o tyto pacienty. Péče o uzavřenou hrudní drenáž. Zavádění nasogastrické sondy včetně kontroly umístění nosní intubace, proplachování nasogastrické sondy, odstranění nasogastrické sondy. Enterální výživa: zavedení sondy ke krmení, podávání léků sondou. Změna ve vyprazdňování tlustého střeva: odstranění impakce stolice, péče o stomii, výplach kolostomie. Změna vylučování moče: cévkování muže a ženy, močové stomie, kontinuální močový výplach, suprapubický katétr. Sledování tekutin, elektrolytů, a acidobazické rovnováhy: Sledování dehydratace a zvýšeného objemu tekutin, sledování nerovnováhy elektrolytů, sledování acidobatické nerovnováhy. Změna senzorické percepce: péče o pacienta s kontaktními čočkami, výplach oka, péče o pacienta s oční protézou, péče o pacienta se sluchadly, výplach ucha. Základní první pomoc v terénu, resuscitace v nemocnici: standardní postupy. Podpora nemocného prožívajícího smutek: péče o umírajícího, péče o mrtvé tělo. Edukace pacientů před propuštěním do domácího ošetřování.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsah praktických cvičení je stanoven podle ust. § 4b, vyhl. č. 55/2011 Sb., vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhl. č. 2/2016 Sb. a vyhl. č. 391/2017 Sb.

Obsahové zaměření přednášek / praktických cvičení:

Přednášky:

základní východiska ošetřovatelských dovedností.

ošetřovatelské intervence a jejich taxonomie.

Praktická cvičení probíhají v laboratorní učebně na modelech, trenažérech a simulátorech a zahrnují:

nácvik poskytování ošetřovatelské péče prostřednictvím ošetřovatelského procesu o zdravé i nemocné děti ve všech věkových kategoriích;

edukace matky v péči o novorozence po dobu hospitalizace i po propuštění do domácího ošetření;

přípravu stravy novorozencům, kojencům nebo dětem do 3 let věku, podávání stravy dětem všech věkových kategorií včetně alternativních způsobů podávání

přípravu dětí všech věkových kategorií k diagnostickým a léčebným výkonům; asistence u punkcí, asistence u vybraných diagnostických metod: zobrazovacích a endoskopických (bronchoskopie, endoskopie, cystoskopie aj.,

CT, MRI, RTG aj.);

zavádění periferní žilní kanyly dětem všech věkových kategorií, s výjimkou nedonošených novorozenců;

podávání léčivých přípravků s výjimkou radiofarmak;

odběry krve a biologického materiálu u dětí všech věkových kategorií, posouzení odchylek od fyziologických hodnot;

výplach žaludku u dítěte při vědomí, zavádění gastrické sondy u dítěte při vědomí, zajištění její průchodnosti, aplikace enterální výživy a léčivých přípravků sondou;

katetrizaci močového měchýře dívek všech věkových kategorií, s výjimkou katetrizace nedonošených novorozenců;

aplikaci klyzmatu u dětí všech věkových kategorií;

ošetření, výměnu tracheostomické kanyly u dítěte;

zavádění a udržování kyslíkové terapie, podávání kyslíku všemi způsoby u dětí i dospělých, udržování volných a průchodných dýchacích cest, zajištění a péče o dýchací cesty, umělá plicní ventilace a péče o tyto pacienty. Péče o uzavřenou hrudní drenáž, ošetření tracheostomické kanyly a asistence při její výměně;

asistenci u intravenózní aplikace krevních derivátů u dítěte; poskytování ošetřovatelských intervencí u dítěte v průběhu jejich aplikace a péče o dítě při ukončování aplikace;

vyhodnocování potřeb a úrovně soběstačnosti dítěte, projevů jejich onemocnění, rizikových faktorů, a to i za použití měřicích technik používaných v ošetřovatelské praxi (např. testů soběstačnosti, rizika proleženin, intenzity bolesti, stavu výživy);

sledování a orientační posouzení fyziologických funkcí dítěte, měření tělesné teploty, pulsu, dýchání, krevního tlaku, měření kyslíkové saturace, snímání a orientační hodnocení EKG a dalších tělesných parametrů;

pozorování, hodnocení a zaznamenávání stavu dítěte, fyzikální vyšetření - celkové posouzení zdravotního stavu: mentální stav; hlava, obličej a krk; nos, vedlejší dutiny a ústa; oči a uši; hrudník, plíce a prsa, horní i dolní končetiny, genitál a konečník. Orientační fyzikální vyšetření: stav a celistvost kůže, poslech plicních zvuků, poslech apikálního pulsu, vyšetření břicha, končetin a periferní cirkulace;

pomoc v oblasti hygieny a stlaní lůžka, celková koupel, péče o dutinu ústní, péče o vlasy, péče o chodidla a nehty;

pomoc v oblasti příjmu potravy: krmení dítěte, vážení dítěte, sledování příjmu a výdeje tekutin;

pomoc při vylučování: podání podložní mísy, močové láhve, péče o inkontinentní dítě, péče o stomii, výplach kolostomie;

sledování tekutin, elektrolytů, a acidobazické rovnováhy, sledování dehydratace a zvýšeného objemu tekutin, sledování nerovnováhy elektrolytů, sledování acidobazické nerovnováhy;

podávání potravin u dětí všech věkových kategorií pro zvláštní lékařské účely;

podporu tělesného pohodlí dítěte, spánku a odpočinku: opatření k zajištění klidného spánku;

péči o centrální a periferní žilní vstupy, včetně zajištění jejich průchodnosti;

nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti dítěte;

nácvik polohování, posazování, základní pasivní, dechová a kondiční cvičení, nácvik mobility a přemisťování, nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti dítěte a cvičení týkající se rehabilitace poruch komunikace a poruch polykání a vyprazdňování a metody bazální stimulace s ohledem na prevenci a nápravu poruch funkce těla, včetně prevence dalších poruch z imobility;

perioperační péči - příprava dítěte na chirurgický zákrok: předoperační zhodnocení, předoperační edukace, tělesná příprava. Chirurgické mytí rukou; sterilní oblékání k operaci. Pooperační péče: bezprostřední pooperační péče, péče o chirurgickou ránu, sledování a měření obsahu drenážního zařízení, odstraňování stehů a svorek u primárně hojících se ran a drény s výjimkou drénů hrudních a drénů v oblasti hlavy;

příjem, překlad a propuštění dítěte;

nácvik psychické podpory umírajícím a jejich blízkým a po stanovení smrti lékařem zajištění péče o tělo zemřelého a činnosti spojené s úmrtím pacienta;

podávání, kontrola, uložení léčivých přípravků, manipulace s nimi;

příjem, kontrola a ukládání zdravotnických prostředků a prádla, manipulace s nimi a zajištění jejich dezinfekce a sterilizace;

hodnocení a ošetřování poruch celistvosti kůže, chronických ran a ošetřování stomií, péče o rány: výměna suchého sterilního krytí, výměna vlhkého krytí, výměna průhledného krytí; obvazu. Zhodnocení rizika vzniku dekubitů a preventivní strategie, aplikace místní léčby;

hygienicko-epidemiologický režim při poskytování zdravotních služeb v souladu s právními předpisy, hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, hygienické zabezpečení rukou ve zdravotnické péči, zásady chirurgické asepse, udržení sterilního pole;

zajištění bezpečného prostředí: vybavení signalizací, přístrojovou technikou, apod.