* Sylabus přednášek a seminářů:
Čím se zab ývá filozofie a etika ve zdravotnictví. Tělo a nemoc z pohledu filozofie. Přirozený a teoretický postoj.
Morálka, mravnost, etika – pojem dobra. Deontologie a konsekvencionalismus a jiné etické teorie. Mravní a právní řád. Morální relativismus, alibismus, demoralizace.
Zrod lékařské etiky a její velká témata – spor o počátek života. Princip nonmaleficence, beneficence, respektování autonomie klienta, spravedlnosti.
Hodnoty a ctnosti pomáhajícících – pečujících profesí. Kodexy. Altruismus a empatie.
Pojetí člověka, lidství – vědomí sebe sama, myšlení, jazyk, svědomí. Člověk jako osoba. Personalismus a funkcionalismus.
Problematika zdravotnického systému a medicínsko-průmyslového kompexu. Etický spor o charakter zdravotnictví – trh a podnikání ve zdravotnictví jako mravní problém. Medicinalizace moderního života.
Člověk a nemoc. Archaické a moderní pojetí zdraví. Sociální a psychické determinanty zdraví. Salutogenese.
Morální a zákonná práva pacientů a vstřícnost zdravotnického systému.
Stárnutí, stáří a smrt v moderní společnosti. Osm věků člověka. Etická problematika umírání. Sebevražda, eutanázie – spor o konec života.
Alternativní medicina – definice, přehled, společné charakteristiky, důvody, proč pacienti vyhledávají alternativní medicínu. Vysvětlení pojmu placebo.
Podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu je pravidelná docházka (povolena je maximálně jedna absence; v případě nedodržení je nutná domluva s přednášejícími).
Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese dětské sestry, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, seznamuje s Chartou práv hospitalizovaného dítěte, dotýká se etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům. Rozvíjí morální a mravní vlastnosti, pomáhá utvářet správné postoje studenta k sobě, druhým lidem, ke společnosti, najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Předmět dákle studenta uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Čím se zabývá filozofie a etika ve zdravotnictví. Tělo a nemoc z pohledu filozofie. Přirozený a teoretický postoj.
Morálka, mravnost, etika – pojem dobra. Deontologie a konsekvencionalismus a jiné etické teorie. Mravní a právní řád. Morální relativismus, alibismus, demoralizace.
Zrod lékařské etiky a její velká témata – spor o počátek života. Princip nonmaleficence, beneficence, respektování autonomie klienta, spravedlnosti.
Hodnoty a ctnosti pomáhajícících – pečujících profesí. Kodexy. Altruismus a empatie.
Pojetí člověka, lidství – vědomí sebe sama, myšlení, jazyk, svědomí. Člověk jako osoba. Personalismus a funkcionalismus.
Problematika zdravotnického systému a medicínsko-průmyslového komplexu. Etický spor o charakter zdravotnictví – trh a podnikání ve zdravotnictví jako mravní problém. Medicinalizace moderního života.
Člověk a nemoc. Archaické a moderní pojetí zdraví. Sociální a psychické determinanty zdraví. Salutogenese.
Morální a zákonná práva pacientů a vstřícnost zdravotnického systému.
Stárnutí, stáří a smrt v moderní společnosti. Osm věků člověka. Etická problematika umírání. Sebevražda, eutanázie – spor o konec života.
Alternativní medicína – definice, přehled, společné charakteristiky, důvody, proč pacienti vyhledávají alternativní medicínu. Vysvětlení pojmu placebo.