OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
- Sociální kontakt a sociální komunikace.
- Formy mezilidské komunikace.
- Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace.
- Struktura komunikace.
- Komunikační styl, komunikační motiv.
- Funkce postojů v komunikaci.
- Nonverbální a verbální komunikace.
- Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace.
- Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace.
- Řešení problémů komunikací.
- Afiliantní styl komunikace.
- Interakce lidí různého věku.
- Komunikace s handicapovaným pacientem.
SEMINÁŘE:
- Aktivní naslouchání
- Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.
- Posturika - fyzické postoje a kongruence postojů. Kinezika, vedení nevidomého. Gestika, srozumitelnost gest.
- Mimika - pohledy, hra očí při setkání, roztržité pohledy.
- Paralingvistika, poznávání lidí po hlase. Kooperace, týmové řešení úkolů.
- Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí.
- Členění rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.
- Řešení konfliktních situací.
- Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru.
- Sebereflexe
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Sociální kontakt a sociální komunikace.
Formy mezilidské komunikace.
Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace s dítětem.
Struktura komunikace s dětským pacientem.
Komunikační styl, komunikační motiv.
Funkce postojů v komunikaci s rodiči dětského pacienta.
Nonverbální a verbální komunikace s dítětem.
Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace v dětském věku.
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace s dítětem.
Řešení problémů v komunikaci s dětským pacientem.
Afiliantní styl komunikace s dítětem.
Komunikace s handicapovaným dítětem.
Semináře:
Aktivní naslouchání. Kategorie aktivního naslouchání u dětského pacienta.
Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.
Posturika. Kinezika. Gestika, srozumitelnost gest u dětských pacientů.
Mimika - pohledy, vnímání očního kontaktu, posuzování roztržitosti pohledů.
Paralingvistické projevy řeči dítěte.
Kooperace, týmové řešení úkolů. Akceptace odlišných názorů u dospívacích.
Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí u dětí.
Členění rozhovoru, významová struktura sdělení dítěte. Vedení rozhovoru s dětským pacientem. Komunikační vzory v rozhovoru.
Řešení konfliktních situací s rodiči nebo blízkými dítěte. Asertivita, Pasivita.
Sebereflexe. Sebehodnocení.