Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikace v ošetřovatelství

Předmět na 2. lékařská fakulta |
D2903007

Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

- Sociální kontakt a sociální komunikace.

- Formy mezilidské komunikace.

- Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace.

- Struktura komunikace.

- Komunikační styl, komunikační motiv.

- Funkce postojů v komunikaci.

- Nonverbální a verbální komunikace.

- Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace.

- Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace.

- Řešení problémů komunikací.

- Afiliantní styl komunikace.

- Interakce lidí různého věku.

- Komunikace s handicapovaným pacientem.

SEMINÁŘE:

- Aktivní naslouchání

- Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.

- Posturika - fyzické postoje a kongruence postojů. Kinezika, vedení nevidomého. Gestika, srozumitelnost gest.

- Mimika - pohledy, hra očí při setkání, roztržité pohledy.

- Paralingvistika, poznávání lidí po hlase. Kooperace, týmové řešení úkolů.

- Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí.

- Členění rozhovoru, významová struktura sdělení. Vedení rozhovoru. Komunikační vzory v rozhovoru.

- Řešení konfliktních situací.

- Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru.

- Sebereflexe

Anotace

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Přednášky:

Sociální kontakt a sociální komunikace.

Formy mezilidské komunikace.

Mimoslovní způsoby sdělování a symbolická komunikace s dítětem.

Struktura komunikace s dětským pacientem.

Komunikační styl, komunikační motiv.

Funkce postojů v komunikaci s rodiči dětského pacienta.

Nonverbální a verbální komunikace s dítětem.

Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace v dětském věku.

Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace s dítětem.

Řešení problémů v komunikaci s dětským pacientem.

Afiliantní styl komunikace s dítětem.

Komunikace s handicapovaným dítětem.

Semináře:

Aktivní naslouchání. Kategorie aktivního naslouchání u dětského pacienta.

Nonverbální komunikace - čtení mimických projevů, proxemika, haptika.

Posturika. Kinezika. Gestika, srozumitelnost gest u dětských pacientů.

Mimika - pohledy, vnímání očního kontaktu, posuzování roztržitosti pohledů.

Paralingvistické projevy řeči dítěte.

Kooperace, týmové řešení úkolů. Akceptace odlišných názorů u dospívacích.

Celkové hodnocení kongruence verbální a neverbální komunikace. Sdělování emocí u dětí.

Členění rozhovoru, významová struktura sdělení dítěte. Vedení rozhovoru s dětským pacientem. Komunikační vzory v rozhovoru.

Řešení konfliktních situací s rodiči nebo blízkými dítěte. Asertivita, Pasivita.

Sebereflexe. Sebehodnocení.