Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Základy dietetiky (definice pojmů, výživa, léčebná výživa);
Potřeba živin – jednotlivé makro i mikronutrienty (tuky, cukry, bílkoviny, vitamíny, stopové prvky, elektrolyty);
Výživová hodnota – bilance živin;
Výživa těhotných a žen v období laktace;
Přirozená výživa dětí – fyziologie laktace, techniky kojení, kontraindikace kojení;
Umělá výživa dětí – počáteční mléka, pokračovací mléka, počáteční výživa, přechodné období, období smíšené stravy;
Výživa od batolecího věku po adolescenci;
Minimum umělé výživy dětí - enterální a parenterální výživa – přehled metod, techniky aplikace, výhody a nevýhody, komplikace
Hodnocení stavu výživy u dětí – metody zjišťování, podvýživa (klasifikace), nadvýživa, poruchy příjmu potravy – anorexie, bulimie, úloha a spolupráce sestry ve vyhledávání rizikových dětí;
Obezita v dětském věku;
Alternativní výživa.
Obsahové zaměření praktických cvičení v klinické praxi: studenti/ky se prakticky seznámí se shora uvedenou problematikou na pracovištích Pediatrické kliniky 2. LF UK a FN Motol a dále se seznámí s provozem Oddělení mléčné kuchyně FN Motol.
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o přirozené a umělé výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav dítěte. Seznamuje studenty se zásadami dietních opatření dle věku dítěte a vlivu malnutrice na průběh orgánových onemocnění. Dále pak se zásadami přípravy enterální a parenterální výživy pro dítě i alternativními technikami jejího podávání. Upozorňuje na rizika vegetariánské nebo veganské stravy v dětském věku a vyzdvihuje kojení jako základ výživy novorozenců a kojenců. Součástí je i posuzování výživového stavu dětského pacienta a energeticko-nutriční bilance. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Úvod do dietetiky (definice pojmů, historie, výživa, léčebn á výživa);
Potřeba živin – jednotlivé makro i mikronutrienty (tuky, cukry, bílkoviny, vitamíny, stopové prvky, elektrolyty);
Výživová hodnota – bilance živin;
Výživa těhotných a žen v období laktace;
Přirozená výživa dětí – fyziologie laktace, techniky kojení, kontraindikace kojení;
Umělá výživa dětí – počáteční mléka, pokračovací mléka, počáteční výživa, přechodné období, období smíšené stravy;
Výživa od batolecího věku po adolescenci;
Minimum umělé výživy dětí - enterální a parenterální výživa – přehled metod, techniky aplikace, výhody a nevýhody, komplikace
Hodnocení stavu výživy u dětí – metody zjišťování, podvýživa (klasifikace), nadvýživa, poruchy příjmu potravy – anorexie, bulimie, úloha a spolupráce sestry ve vyhledávání rizikových dětí;
Obezita v dětském věku;
Alternativní výživa.
Obsahové zaměření praktických cvičení v klinické praxi:
studenti/ky se prakticky seznámí se shora uvedenou problematikou na pracovištích Pediatrické kliniky 2. LF UK a FN Motol a dále se seznámí s provozem Oddělení mléčné kuchyně FN Motol.