Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Verbální komunikace, aktivní naslouchání;
Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;
Paralingvistické aspekty mluveného slova;
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;
Sdělování pozitivních a negativních zpráv;
Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient;
Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence;
Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami;
Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte;
Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.
Stanovené výstupy z učení:
Student chápe význam komunikace v lékařské péči.
Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.
Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.
Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.
Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.
Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.
Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.
Student umí akceptovat názor skupiny.
Student umí prezentovat své postoje a názory.
Student zná zásady týmové spolupráce.
Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.
Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.
Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.
Obsahová náplň volitelného předmětu „Profesní komunikace“ je zaměřena na zvládání konfliktních situací, umění vést rozhovor, získávání cílených informací od klientů/pacientů, asertivitu v komunikaci a osvojení afiliantního způsobu komunikace. Obsah výuky podporuje a koriguje komunikační dovednosti studenta, které jsou nezbytné nejen pro klinickou praxi, ale podnětné i pro rozvoj těchto dovedností v osobním životě.