Praktická cvičení: Studenti se seznámí s rozdělením dětského věku, základními pediatrickými termíny, dále jsou probírány odlišnosti fyzikálního vyšetření jednotlivých věkových kategorií a význam celkového vyšetření pacienta. Studenti získávají u lůžka pacientů základní dovednosti při fyzikálním vyšetřování dětských pacientů.
Studenti opakují znalosti fyzikálního vyšetřování a osvojují si teoretické znalosti pravidel komunikace s pacienty jednotlivých věkových skupin, je podrobně probírán růst a vývoj dítěte. Studenti upevňují u lůžka pacientů dovednosti při fyzikálním vyšetření dětských pacientů a získávají dovednosti při komunikaci s dětskými pacienty různých věkových kategorií.
Studenti se seznámí se základy neonatologické problematiky, především s problematikou kolemporodní péče o fyziologického novorozence a problematikou časného novorozeneckého období, problematikou nejčastějších novorozeneckých patologií, ale i předčasně narozených dětí. Studenti se seznámí s algoritmy pediatrické kardiopulmonální resuscitace, především základní podpory životních funkcí.
Studenti na modelech získávají dovednosti pro provádění kardiopulmonální resuscitace u dětí. Studenti se seznámí s nejčastějšími akutními stavy dětského věku, jejich příčinami a příznaky - dítě s poruchou vědomí a/nebo s křečemi, dušné dítě, febrilní dítě, dehydratované dítě, dítě s oběhovým postižením ve smyslu šokového stavu.
Studenti získávají u l ůžka pacientů dovednosti v rozpoznání patologií ve fyzikálním nálezu, laboratorních i grafických vyšetření s důrazem na výše uvedené akutní stavy. Studenti se seznámí s nejčastějšími onemocněními hemostázy a červené krevní řady, s jejich příznaky klinickými i laboratorními a s možnosti léčby.
Studenti se dále seznámí se problematikou chronických onemocnění respiračního traktu se vztahem ke stomatologické problematice a s problematikou traumat a intoxikací v dětském věku. Studenti prohlubují u lůžka dovednosti a zkušenosti s diagnostikou akutně i chronicky nemocných dětí.
Studenti se seznámí s nejčastějšími onemocněními horní částí zažívacího traktu se vztahem ke stomatologické problematice. Část praktických cvičení je věnována opakování nabitých znalostí a konzultacím. Praktická cvičení končí udělením zápočtů.
Studenti oboru stomatologie by v tomto předmětu měli získat znalosti z dětského lékařství s důrazem na tu část, která souvisí s jejich základním oborem. To zahrnuje základní pediatrickou terminologii, růst a vývoj dítěte, základy dětské výživy, koagulopatie dětského věku, onemocnění horní části zažívacího a respiračního traktu, akutní stavy v pediatrii, úrazy hlavy a krku, apod. Na základě těchto znalostí by studenti měli na konci výuky předmětu ovládat základní dovednosti, tedy navázat s pacientem kontakt a komunikaci adekvátní jeho věkové kategorii, celkově dětského pacienta vyšetřit, zhodnotit jeho celkový stav a rozpoznat akutní stavy, zahájit v akutních případech první pomoc, včetně kardiopulmonální resuscitace, vyhodnotit rizikovost pacienta pro stomatologické výkony z hlediska hemostázy, průchodnosti dýchacích cest, infekcí.
Přednášky jsou orientovány s ohledem na výše uvedené cílové znalosti.
Výuka v rozsahu dvou vyučovacích hodin začíná v 08:00 na Dětské klinice, Lochotínský areál Fakultní nemocnice, vchod F, 6. patro, seminární místnosti kliniky. Studenti musí mít plášť a přezůvky. Výuka je zakončena zápočtem, podmínkou je účast na všech praktických cvičeních, a zkouškou.