Cílem prázdninové praxe je získat konkrétní představu o způsobu práce na interním oddělení nemocnice, prakticky si ověřit teoretické vědomosti o symptomatologii, diagnostice a léčení interních onemocnění a naučit se základním léčebným a diagnostickým postupům. Pracovní dobu studentů stanoví primář oddělení v souladu s provozními potřebami a zvyklostmi oddělení a s přihlédnutím k tomu, aby studenti po 14. hodině měli čas k individuálnímu studiu.
Avšak v případě akutních situací na oddělení je žádoucí, aby se studenti zúčastnili řešení těchto stavů, postupu resuscitace a dalších nezbytných kroků v těchto situacích, a to bez ohledu na jejich zařazení. Studenti mají poznat také povinnosti a úkoly lékaře v době mimo běžnou pracovní dobu a mají proto se zúčastnit jedné noční služby nebo alespoň zůstat na oddělení a doprovázet službu majícího lékaře přibližně do 20. - 21. hodiny.
Osnova praxe: 1. Seznámení se se strukturou oddělení, lůžkové i ambulantní části, úkoly lékařů i dalšího personálu, se zdravotnickou dokumentací na oddělení (příjmová dokumentace, epikrízy, dekurs atd.) 2.
Seznámení se s časovým rozvrhem práce na oddělení, způsobem zajištění nepřetržitého provozu, návazností na další odborná pracoviště (RTG oddělení, laboratoře, konzilia apod.) 3. Student by měl mít na starosti 3 - 6 nemocných.
Zde by (pod dohledem kmenového lékaře oddělení) vykonával běžnou práci lékaře oddělení (příjmy, propuštění, vizity, aplikace injekcí, zajištění periferního cévního přístupu, cévkování močového měchýře, zavedení nazogastrické sondy atd.), podílel by se na různých vyšetřovacích metodách (punkce, biopsie, endoskopie apod.), na vytváření epikríz v chorobopisech a formulaci propouštěcích zpráv svěřených nemocných 4. Studenti se zúčastní všech odborných seminářů na oddělení a je vhodn é, aby byli pozváni i na provozní schůze 5.
Při velké vizitě na oddělení se jí student zúčastní v celém rozsahu 6. Student připraví - podle návrhu primáře oddělení (nebo jeho zástupce) - rozbor dvou případů zachycujících průběh onemocnění od příchodu na oddělení až do současné doby s diferenciálně diagnostickou, terapeutickou a prognostickou rozvahou.
Mělo by se jednat o nemocné s chorobami běžnými na interních odděleních, např. s ICHS, ledvinovými a jaterními chorobami, chorobami gastrointestinálního traktu, diabetem mellitem, obstrukční chorobou plicní, anémií apod. Před koncem praxe primář uspořádá seminář se studenty.
Rozbory dvou nemocných označených pouze iniciálami, odevzdají studenti vedoucímu prázdninové praxe na I. interní klinice. Pověřený učitel kliniky pak může jejich znalosti prověřit pohovorem, který by se týkal fyzikálního vyšetření nemocného a používaných laboratorních a zobrazovacích metod v interním lékařství: význam ultrazvukových vyšetření, rtg, CT, magnetické rezonance, nukleární mediciny, endoskopických a bioptických vyšetření, základních elektrokardiografických obrazů: normální ekg křivka, extrasystolie, tachykardie supraventrikulární a komorové, fibrilace a flutter síní, bloky ramének, atrioventrikulární bloky, hypertrofie komor, koronární syndromy event. některé další klinického obrazu onemocnění běžných na interních odděleních: ischemická choroba srdeční a její formy, nejčastější chlopenní vady srdeční, srdeční selhání, tromboembolická nemoc, arteriální hypertenze, plicní záněty, obstrukční choroba plicní, kolorektální karcinom, bronchogenní karcinom, choroby žaludku a žlučníku, jaterní cirhóza, záněty ledvin, nefrotický syndrom, selhání ledvin, anémie apod. a zásad léčení těchto chorob.
Srdeční vady, infarkt myokardu, ledvinová onemocnění, jaterní onemocnění, chlocystopatie, tromboembolické komplikace, anemie, hypertyreosa, cukrovka.