Vyučující:
Mgr. Jana Matulová
Přednášky:
Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe (zajištění a uspokojení bezprostředních potřeb člov ěka, rodiny a komunity jako hlavní úkol profesionální oš. péče). (Matulová 3 hod.)
Charakteristika ošetřovatelského procesu. (Matulová 3 hod.)
Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu. Odlišnosti hodnocení u malého dítěte do 7 let a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících. Dokumentace ošetřovatelské péče. (Matulová 4 hod.)
Analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: určení odlišnosti od normy, identifikace problémových okruhů (výčet tělesných problémů, výčet psychosociálních problémů). NANDA taxonomie. (Matulová 3 hod.)
Plánování ošetřovatelské péče – zpracování ošetřovatelských plánů.Realizace péče podle plánu. (Matulová 3 hod.)
Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o pacienta, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů. Nástroje k objektivnímu hodnocení aktuálního stavu pacienta a jeho schopností. (Matulová 3 hod.)
Potřeba dýchání a srdeční činnosti. (Matulová 3 hod.)
Potřeba udržení tělesné teploty (Matulová 3 hod.)
Semináře:
Potřeba tělesného pohybu a cvičení, potřeba spánku.
Potřeba být bez bolesti, potřeba tělesné pohody.
Potřeba čistoty a hygieny.
Potřeba vyprazdňování stolice. Potřeba vyprazdňování moče.
Potřeba jistoty a bezpečí. Potřeby psychosociální.
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace a potřeby duchovní.
Potřeba informací - znalostí a dovedností a potřeba sexuální.
Sestavení písemné ošetřovatelské anamnézy podle modelu "funkčního typu zdraví" a vytvoření seznamu svých aktuálních potřeb podle priorit.
Sestavení anamnézy zdravých členů rodiny podle věku a pohlaví (malé dítě do 7 let, starší dítě, pubescent, adolescent, dospělý ve středním věku, senior od 60 let výše), u každého seřadit aktuální potřeby podle priorit.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je nezbytnou součástí ošetřovatelství.
Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících.
Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.