Přednášky
Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání. (Svatoš 3)
Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského,Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství. (Svatoš 3)
Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze elternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání. (Svatoš 3)
Praktická cvičení a semináře
Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.
Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.
Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.
Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.
Předmět je součástí komplexu předmětů z pedagogiky. Má teoretický (propedeutický) i aplikační charakter.
Seznamuje studenty se základním pojetím pedagogických věd, objasňuje nejdůležitější směry v pedagogickém myšlení, přibližuje problematiku učitelství, hodnocení a výzkumů, vede k tvorbě pedagogického projektu na zadané téma.