Vyučující:
Ing. Karolína Duschinská, Ph.D.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
Mgr., Mgr. Andrea Nečasová
Přednášky:
Zaměřenost osobnosti a její vliv na učení. Adaptivní procesy související s podmínkami při studiu na VŠ. Koncentrace pozornosti. Kognitivní funkce a jejich trénink. (Ulrichová)
Sebepojetí a jáství. Motivy, potřeby, zájmy, ambice a cíle v sebereflexi (sebepoznání) mladého člověka a ve vztahu k budoucí profesi. Představení poradny pro studenty LF. (Ulrichová)
Vysokoškolský způsob učení. Studijní styly. Individuální styly učení. Studijní úspěšnost a neúspěšnost. (Mareš)
Představení programu peer podpory pro studenty LF ve FNHK v rámci prováděných praxí. (Nečasová)
Charakteristika pomáhajících profesí, potřeby a osobnostní předpoklady studenta medicíny. Hodnoty a sebehodnocení. Strategie zvládání stresu. Další informace o službách poradny. (Ulrichová)
Předmět je, vedle jedné přednášky, zaměřen sebe zkušenostně. Jeho cílem je poukázat na psychosociální oblast života studenta medicíny. Zaměřuje se na přípravu role lékaře z hlediska sebereflektivního rozpoznávání životních postojů, vztahů a hodnot. Naprosto bazální je uvědomění si, že lékař vychází z premisy, kdy nemocný člověk je bio-psycho-sociálně-spirituální "jednotka". Sebepoznání a sebe reflektivní nazírání na sebe sama, má stěžejní úlohu nejen v kultivaci své osobnosti, jako lékaře, ale tato schopnost se pochopitelně přenáší k pacientovi a má podstatný vliv na jeho léčbu.
Student je mimo jiné veden k určení svého studijního stylu pro zvládnutí studia. Pro studium i samotnou lékařskou praxi je pak určující jeho osobnost a strategie zvládání náročných situací.