Přednášky Vyučující Prof. MUDr. Zuzana Červinková, CSc. MUDr. Renáta Ferenčíková, Ph.D. Prof. MUDr. Milan Holeček, CSc. Doc. MUDr. Otto Kučera, Ph.D. Doc. MUDr. Halka Lotková, Ph.D.
1. Úvod (koncepce výuky fyziologie, homeostáza, alostáza). Tělní tekutiny (rozdělení, složení, objem, principy měření).2. Funkce krve a její vlastnosti (hematokrit, celkové množství krve, hustota krve). Erytrocyty (počet, struktura a funkce).
3. Hemolýza. Sedimentace erytrocytů. Hemoglobin (množství, funkce, typy, deriváty).4. Regulace červené krvetvorby (erytropoetin, tvorba a zánik erytrocytů, látky potřebné pro tvorbu erytrocytů).5. Leukocyty (základní numerické údaje, skladba, funkce). Regulace bílé krvetvorby.6. Krevní plazma (složení, anorganické a organické součásti). Aktuální reakce krevní plazmy (nárazníkové systémy, kompenzační mechanismy).7. Hemostáza (reakce cév, význam trombocytů, hemokoagulace, inhibice hemokoagulace, fibrinolýza).8. Základy imunologie I. Specifické a nespecifické obranné mechanismy, vztahy mezi specifickou a nespecifickou imunitou.
9. Základy imunologie II. Specifické a nespecifické obranné mechanismy, vztahy mezi specifickou a nespecifickou imunitou. Ontogeneze imunity, aktivní a pasivní imunizace. Zánět. Alergie, autoimunita.10. Krevní skupiny (AB0 systém, systém Rh, další systémy, význam určování krevních skupin), krevní transfuze.11. Transport látek přes membránu. Nevodivá a vodivá membrána. Klidový membránový potenciál. Akční potenciál.12. Charakteristiky podnětu. Práh podráždění, chronaxie, šíření vzruchu, elektrotonus. Degenerace a regenerace nervů, vlastnosti smíšeného nervu, elektroneurogram, typy nervových vláken (funkce).13. Synapse. Přenos vzruchu na synapsích, excitační a inhibiční postsynaptický potenciál, mediátory, inhibice (presynaptická, postsynaptická, rekurentní), vztahy mezi neurony.14. Hladká svalovina (tonus, roztažnost, plastičnost, elektrické projevy, autonomní pohyby).15. Svalový stah (mechanické změny, potřeba O2, výdej tepla, elektrické projevy). Nervosvalová ploténka. Svalová síla, práce, únava, odpočinek.16. Míšní reflexy I – proprioceptivní, exteroceptivní. Napínací reflex.17. Míšní reflexy II – Gama systém, reciproční inervace, inverzní napínací reflex, zkřížený extenzorový reflex.18. Regulace postoje, pohyby – pyramidový systém, extrapyramidové mechanismy (úloha spinální míchy, mozečku, bazálních ganglií, sestupné části retikulární formace, mozkové kůry).19. Retikulární aktivační systém – elektrická aktivita mozku (primární evokovaný potenciál, sekundární odpověď, elektroencefalogram).20. Autonomní nervový systém (funkční organizace, mediátory, receptory, účinky).
21. Hematoencefalická bariéra, mozkomíšní mok. Metabolismus nervové tkáně.22. Úloha spinální míchy, prodloužené míchy, hypotalamu a limbického systému v řízení vegetativních funkcí (vitální centra, zvracení, žízeň, hlad, sexuální reakce, tělesná teplota, vztah hypotalamu k hypofýze).23. Biorytmy. Bdění a spánek.24. Nižší a vyšší nervová činnost – vrozené a získané formy chování. Nepodmíněné reflexy, motivace, emoce, instinkty. Učení (podmíněné reflexy), paměť. Specifické rysy nervové činnosti člověka. Prefrontální korové oblasti, řeč, dominance hemisfér.25. Elektrické a mechanické vlastnosti myokardu I – klidový a akční potenciál myokardu.
26. Elektrické a mechanické vlastnosti myokardu II – klidový a akční potenciál myokardu. Prepotenciál. Převodní systém srdeční. Vznik a přenos podráždění v srdci. Kontrakce myokardu. Spřažení dráždivosti se stažlivostí.27. Srdeční revoluce, fáze srdečního cyklu. Objemové a tlakové parametry jednotlivých srdečních oddílů. Práce srdce.
28. Zevní projevy srdeční činnosti. EKG. Srdeční výdej – regulační mechanismy, způsoby měření.29. Proudění krve cévami – pružník, laminární a turbulentní proudění, rychlost krevního toku, tlakové poměry v oběhové soustavě.30. Arteriální, arteriolární cirkulace. Kapilární cirkulace. Tvorba tkáňového moku, lymfa. Venózní cirkulace.31. Regulace krevního oběhu. Regulace srdeční činnosti, cévní regulace. Kardiovaskulární rezerva.32. Proudění krve různými cévními oblastmi (koronární oběh, plíce, mozek, kosterní svalstvo, kůže).33. Mechanika dýchání, inspirace, exspirace, intrathorakální, intrapulmonální tlak, vztah objem plic – tlak. Dýchací svaly, plicní objemy, alveolární napětí, dýchací cesty.34. Složení alveolárního vzduchu, výměna dýchacích plynů mezi alveolárním vzduchem a krví, plicní cirkulace.35. Přenos O2 a CO2 krví, vnitřní dýchání.36. Regulace dýchání (dýchací centra, nervová a chemická regulace dýchání, ostatní vlivy).37. Hypoxie, hyperkapnie, vztahy mezi oběhem krve a dýcháním. Praktická cvičení a semináře Vyučující Prof. MUDr. Michaela Adamcová, Ph.D. Mgr. Jan Dušek, Ph.D. Moustafa Elkalaf, M.B.B.Ch., Ph.D. MUDr. Renáta Ferenčíková, Ph.D. Doc. MUDr. Otto Kučera, Ph.D. Doc. MUDr. Halka Lotková, Ph.D. Mgr. Pavla Staňková, Ph.D. MUDr. Václav Šafka, Ph.D. MUDr. Kristián Lux Semináře
1. Seminář: Fyziologie krve a tělních tekutin. TEST.2. Seminář: Imunologie. TEST.3. Seminář: Obecná neurofyziologie a myologie. TEST.4. Seminář: CNS (bez smyslů). TEST. Praktická cvičení
1. Laboratorní vyšetření v hematologii, zásady odběru krve.2. Počítání erytrocytů v C-chipu. Sedimentace erytrocytů. Hematokrit.3. Teorie Erytrocyty – počet, vlastnosti, výpočet základních hodnot erytrocytů.4. Krev v roztocích různé koncentrace. Určování osmotické rezistence erytrocytů. Deriváty hemoglobinu.5. Teorie Hemoglobin, hemolýza.6. Určování odolnosti kapilár. Určování krvácivosti (Duke). Určování srážlivosti (Lee-White, Quick, APTT).7. Teorie Hemostáza.8. Práce s literaturou. Způsoby získávání vědeckých informací.9. Seminář: Fyziologie krve a tělních tekutin. TEST.10. Diferenciální rozpočet leukocytů. Krevní skupiny. Určování Rh faktoru.11. Teorie Leukocyty, krevní skupiny a Rh faktor.12. Seminář: Imunologie. TEST.13. Akční potenciál (teorie, případová studie).14. Neuromuskulární přenos (teorie, případová studie).15. Základy neurologického vyšetření.16. Seminář: Obecná neurofyziologie a myologie. TEST.17. Fyzikální vyšetření srdce. Měření TK.18. Seminář: CNS (bez smyslů). TEST.19. Zátěžové testy.20. Úvod do snímání a hodnocení EKG křivky.21. Hodnocení EKG křivky. Snímání křivek EKG.22. Simulační praktikum23. Demonstrace regulace srdeční činnosti na izolovaném srdci potkana – teoretický úvod.
24. Zápočet (nezahrnuje se výsledek testu z EKG).
Cílem předmětu Fyziologie I je získat dobré znalosti o funkcích lidského těla ve zdraví. Předmět Fyziologie I je vyučován formou přednášek, praktických cvičení a seminářů. Důraz je kladen zejména na funkční organizaci, na mechanismy řídící vnitřní prostředí organismu, na vzájemné vztahy mezi řízením jednotlivých funkcí a na koordinaci a integraci funkcí. Přednášky – koncept homeostázy, rozdělení tělních tekutin, krev a její funkce (hemostáza, krevní skupiny), základy imunologie (vrozená a adaptivní imunita), obecná neurofyziologie (transport iontů přes membránu, klidový a akční membránový potenciál, synapse), myologie (kosterní a hladká svalovina), centrální nervový systém (míšní reflexy, regulace postoje a pohybu, retikulární formace, autonomní nervový systém, funkce jednotlivých částí CNS, metabolismus CNS, bdění, spánek, nižší a vyšší nervová činnost, řeč), kardiovaskulární (srdeční svalovina, převodní systém srdeční, srdeční revoluce, EKG, srdeční výdej a jeho regulace, proudění krve, funkční členění oběhové soustavy, mikrocirkulace, regulace činnosti KVS) a dýchací systém (mechanika dýchání, ventilace, difúze, transport dýchacích plynu krví, plicní cirkulace, regulace dýchání). Praktická cvičení – vybrané, v klinické praxi používané metody a vyšetření (základní hematologická vyšetření s důrazem na testy hemokoagulace, vyšetřování krevních skupin, diferenciální rozpočet leukocytů, dále základy vyšetřování reflexů, záznam a hodnocení EKG, měření krevního tlaku, zátěžové testy). Vstupní podmínky: prerekvizity: Anatomie II Výstupy:
1. student získá základní teoretické znalosti o funkci krve, imunitního systému, obecné neurofyziologii a myologii, centrálního nervového systému a kardiovaskulárního systému
2. studenti si osvojí praktické dovednosti týkající se důležitých klinických vyšetření a naučí se samostatně interpretovat získané výsledky
3. student se seznámí ze základními způsoby získávání vědeckých informací
4. student bude zvyšovat svoje schopnosti základního medicínského myšlení na základě modelových kazuistik