Přednášky:
Vyučující: prof. PharmDr. Emil Rudolf, Ph.D.
Úvod do předmětu, modelování v biomedicíněVlastnosti eukaryontních v mnohobuněčném organizmuJádro – stavba a funkce, medicínský význam
Replikace DNA a její exprese (transkripce a translace)
Biologické membrány – stavba a funkce, medicínský význam
Cytoskelet – struktura a funkce, medicínský význam
Buněčný cyklus a reprodukce – regulace, signalizace
Buněčný stres – typy, mechanizmy
Buněčná smrt – typy, principy, regulace
Praktická cvičení a semináře
Vyučující :
RNDr. Ladislava Schröterová, Ph.D.
Mgr.. Kateřina Caltová, Ph.D.
Mgr. Blanka Šestáková, Ph.D.
MUDr. Stanislav John, Ph.D.
Informační zdroje a jejich využití v biomedicíně – téma č. 1Praktické seznámení s mikroskopem Leicaúvod do praktik - podmínky zápočtu; bezpečnost prácezáklady práce s vědeckými informacemi v biomedicíně elektronické bibliografické databáze (PubMed, Science Direct)
Pozorování živých buněk (skupina A) – téma č. 2principy práce se světelným mikroskopemtrvalý preparát buněk pěstovaných in vitro, určování velikosti buněk principy práce s fázově kontrastním mikroskopemdruhy mikroskopů - demonstracepříprava nativního preparátu živočišné buňky (stěr bukální sliznice)e-learningový kurz Fluorescenční mikroskopie (skupina B)
Pozorování živých buněk (skupina B)principy práce se světelným mikroskopemtrvalý preparát buněk pěstovaných in vitro, určování velikosti buněk principy práce s fázově kontrastním mikroskopemdruhy mikroskopů - demonstracepříprava nativního preparátu živočišné buňky (stěr bukální sliznice)e-learningový kurz Fluorescenční mikroskopie (skupina A)
Buněčné pohyby - cytoskeletální soustava buňky (skupina A) – téma č. 3rotace cytoplazmy v buňkách Elodea densabičíkový pohyb nepatogenního bičíkovcesledování příjmu potravy endocytózou u prvokůe-learningový kurz Buněčné pohyby (skupina B)
Buněčné pohyby - cytoskeletální soustava buňky (skupina B)rotace cytoplazmy v buňkách Elodea densabičíkový pohyb nepatogenního bičíkovcesledování příjmu potravy endocytózou u prvokůe-learningový kurz Buněčné pohyby (skupina A)
Buněčné kultury v biomedicíně – téma č. 4princip 3 R, princip modelování, in vitro metodypěstování buněk in vitro; růst buněk v buněčné kultuřepraktické seznámení s provozem laboratoře buněčných kultur, ukázka pasážování buněk1.průběžný test z témat 1-3
Plazmatická membrána, fúze buněk (skupina A)Transport přes membránu – osmotické jevy - téma č. 5osmotické děje u rostlinných a živočišných buněksledování vlivu anizotonických roztoků na erytrocyty periferní lidské krveplazmolýza u rostlinné buňky (Elodea densa)e-learningový kurz Testování toxicity in vitro (skupina B)
Plazmatická membrána, fúze buněk (skupina B)Transport přes membránu – osmotické jevy - téma č. 5osmotické děje u rostlinných a živočišných buněksledování vlivu anizotonických roztoků na erytrocyty periferní lidské krveplazmolýza u rostlinné buňky (Elodea densa)e-learningový kurz Testování toxicity in vitro (skupina A)
Stresové reakce buňky – téma č. 6testy cytotoxicity využívající buněk pěstovaných in vitroapoptóza Hep-2 buněk po působení cytostatika etopozidupozorování suspenze buněk buněčné kultury; stanovení buněčné viability2. průběžný test z témat 4-5
Buněčná proliferace - téma č. 7Demonstrace mitóz v rostlinných a živočišných buňkách (trvalé preparáty)Mitóza v buňkách tkáňových kulturStanovení relativní četnosti jednotlivých fází mitózy
Eukaryontní chromozomy, meióza - seminář; téma č. 8Morganovy zákony, vazba genůMeióza v buňkách varlat sarančete (trvalý preparát)průběžný test z témat 6-8
Studijní předmět Biologie I se zabývá obecnými principy stavby a funkce eukaryotní (lidské) buňky v širším molekulárním a tkáňovém kontextu. Jeho významnou součástí je i popis (teoretický i praktický) spektra interakcí mezi normální buňkou a prostředím jako hlavního zdroje fyziologických i patologických signálů.
Cílem předmětu je pak jednak prezentace současných poznatků v oblasti tradiční i molekulární cytologie, dále teoretické i praktické seznámení se studentů s technikami používanými v cytologii a základní zvládnutí práce s vědeckými informacemi coby základu vzdělanostního profilu absolventa.