Farmaceutická péče ? definice, potřebnost, role farmaceuta, současný stav v Evropě.
Farmaceutická péče ? základní předpoklady, lékové pacientské záznamy.
Farmaceutická péče při asthma bronchiale .
Farmaceutická péče u nemocných s rizikem lékových interakcí.
Farmaceutická péče u pacientů s diabetes mellitus.
Farmaceutická péče u pacientů s kardiovaskulárními chorobami.
Farmaceutická péče u obézních pacientů.
Farmaceutická péče u pacientů s bolestí.
Farmaceutická péče v terapii seniorů.
Farmaceutická péče ? všeobecný algoritmus výběru OTC léčiv.
Farmaceutická péče ? možnosti komplementární a alternativní medicíny.
Farmaceutická péče při léčbě pacientů trpících infekčními chorobami, péče při ohrožení infekčním agens.
Farmaceutická péče v graviditě a při kojení.
Správné monitorování glykémie, tlaku krve, maximální výdechové rychlosti a jejich význam pro farmaceutickou péči.
Správná aplikace inhalačních léčiv a inzulinových přípravků a její význam pro farmaceutickou péči.
Právní odpovědnost při výkonu farmaceutické péče.
Vybrané kapitoly ze symptomatologie ? příčina, možnosti a rizika samoléčby.
Farmaceutická péče při primární a sekundární prevenci aterosklerotických komplikací a diabetes mellitus.
Význam léková anamnézy a její možné využití u farmaceutické péče.
Možnosti monitorování průběhu nemoci a předklinické fáze nemoci u asymptomatických chorob ? včetně interpretace hodnot a jejich citlivost a přesnost.
Význam anamnestických údajů pro efektivní farmaceutickou péči.
Zdravotnická dokumentace a dokumentace vhodná pro farmaceutickou péči.
Farmaceutická péče u samoléčení dyspepsie, zácpy, průjmu a hemeroidů.
Farmaceutická péče při nespavosti, anxietě a depresi.
Farmaceutická péče při léčbě závislosti na různých návykových látkách.
předmět navazuje především na Klinickou farmacii a na poznatky získané v předmětech Zdravotnická psychologie, Sociální interakce a komunikace, Farmakoinformatika a Základy zdravotní péče. Předpokládá se, že student využije i svých vědomostí, které načerpal v předchozím studiu, a to zejména Farmakologie, Biochemie a Farmaceutické chemie. Doporučený předmět, který zvýší efektivitu výuky předmětu Farmaceutická péče, je i předmět Klinická farmacie ? léková rizika.
Interaktivní přednášky (s použitím hlasovacího zařízení) jsou zaměřeny především na řešení kasuistik u vybraných onemocnění a je na nich procvičován racionální výběr a užití léčiva - jako základní koncept, jak přispět k tomu, aby léčiva přinášela pacientům prospěch a nepoškozovala je. Proto se očekává, že student se naučí, jak v kontaktu s pacientem : a/ usměrňovat jeho samoléčbu a rizika z ní plynoucí a podporovat správné užití léčiv, b/ pomoci maximalizovat účinek u předepsaných léčiv, c/ minimalizovat rizika a hledat způsoby, jak omezit non-compliance.
Ve výuce se dále zaměřujeme na správné používání specifických lékových forem, podporu lékové compliance, na předcházení a řešení potenciálních i skutečných rizik včetně non-compliance, která se při farmakoterapii může objevit.
Je diskutována i práce s různými typy anamnéz (osobní, rodinná, léková), vývoj farmaceutické péče ve světě a význam lékových záznamů.
Na praktických cvičeních jsou trénovány dovednosti v používání vybraných zdravotnických prostředků a pomůcek a správná aplikace sofistikovaných lékových forem. Tím lze u nemocných ovlivnit jak compliance , tak i správné užívání pomůcek určených pro ?self-monitoring? (monitorování průběhu choroby).
V rámci výuky je také diskutováno postavení alternativních metod v rámci zdravotní péče.
V oblasti životního stylu se obsah předmětu zaměřuje na dietní návyky, pohybovou aktivitu, mentální hygienu, užívání ?sociálních drog? a interakci léčiv s potravou.
Komunikační návyky a dovednosti jsou částečně trénovány i na seminářích..
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Pro zápočet je kromě povinné účasti na výuce vyžadována i praktická zkouška týkající se způsobilosti k aplikaci vybraných lékových forem při využití k tomu určených prostředků zdravotní techniky.
Zkouška je komplexní a k jejímu úspě šnému zvládnutí je vhodné vycházet i z poznatků nabytých v rámci souběžně vyučovaného předmětu Sociální farmacie (především problematika compliance, farmakoepidemiologie, lékových pochybení a farmakoinformatiky).
První otázka je ze skupiny teoretického řešení jednoho okruhu farmaceutické péče.
Druhá otázka je řešení jedné z konkrétních kazuistik, které byly v průběhu výuky prezentovány, buď na přednáškách nebo na seminářích. Hodnocení studenta probíhá především dle toho, jaký prokáže přehled a zda je schopen podpořit své argumenty znalostmi z přípravných předmětů ? především klinické farmacie a farmakologie. U kasuistik je posuzováno, do jaké míry dokáže student uplatnit zásady farmaceutické péče u konkrétního pacienta.