V rámci předmětu Základy didaktiky práva I budeme postupně procházet témata uvedená v anotaci předmětu. Jejich pořadí spole čně stanovíme na začátku prvního setkání. Čekají nás celkově 3 setkání, každé v délce 5 hodin.
Na první setkání si prosím promyslete odpovědi na následující otázky:
– Proč jste si tento předmět zapsali?
– Co vás láká a co děsí na představě, že budete vést vlastní seminář?
– Podle čeho poznáte dobrého učitele? Setkali jste se s takovým (kdykoli v předchozím studiu)?
– Jakým učitelem byste chtěli být? Na co chcete ve své výuce klást důraz?
– Proč má podle vás smysl dobře vyučovat?
Na třetí setkání si každý připraví plán jedné své hodiny, ze které kus předvede před ostatními (formu microteaching). Na své vystoupení dostane od vyučujícího a ostatních účastníků zpětnou vazbu. Zpětná vazba se bude zaměřovat na silné stránky připravené hodiny a zároveň bude hledat prostor pro další zlepšení. Ve zbývajícím čase bude prostor na probírání navazujících právně didaktických témat, případně individuální konzultace.
Do doktorského studijního programu, a zejména pak do jeho prezenční formy, nastupují absolventi magisterského právnického programu, kteří uvažují o akademické dráze. Jejich budoucnost tak bude nerozlučně spjata nejen s vědeckým bádáním, ale taktéž s předáváním svých znalostí a dovedností – s výukou. To platí i pro ty uchazeče o titul Ph.D., kteří v budoucnosti na univerzitě působit nechtějí. Přinejmenším v rámci svého doktorského studia totiž řada z nich bude vyučovat semináře pro pregraduální studující. Odborné předpoklady pro výuku získali díky svým pregraduálním studiím a dále je prohlubují v rámci přípravy svých dizertačních prací.
Cílem tohoto předmětu je nabídnout základní vhled do didaktiky práva a rozvíjet pedagogické dovednosti studujících. Kurzem získané dovednosti a znalosti pomohou studujícím lépe naplánovat, odvést i reflektovat svoji výuku. Budeme se věnovat tomu, jak poznat kvalitní výuku, jak efektivně vést přednášky a semináře, jak je plánovat, jak pracovat s hodnocením a zpětnou vazbou, jak studující motivovat, ve výuce aktivizovat a jak vůbec vytvořit prostředí, ve kterém se jim bude dobře učit. A jak to dělat udržitelně, tj. tak, aby nám to po několika letech (nebo i dřív) nepřerostlo přes hlavu. Budeme řešit konkrétní situace z výuky, bude prostor pokládat vlastní otázky a společně na ně hledat odpovědi. Cílem není procházet teoretické pedagogické poznatky a teorie, ale získat prakticky upotřebitelné informace a osvojit si dovednosti, které studujícím pomohou kvalitně vyučovat, ať už s výukou začali, nebo je teprve čeká.
Po absolvování předmětu budou studující schopni:
– vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyvodit z nich důsledky pro svou výuku
– naplánovat svou výuku i celý kurz a své plány dále vylepšovat
– použít konkrétní nástroje pro efektivní přípravu i vedení svých hodin
– reflektovat způsob své vlastní výuky
– uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní nástroje pro motivování a aktivování studujících
– použít a reflektovat vybrané výukové metody a strategie, včetně těch na podporu aktivního učení
– zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující komunikace
– vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti a použít příklady efektivního dotazování
– použít postupy, které jim umožní podporovat aktivní účast všech studujících ve výuce a porozumět tomu, proč je to důležité
– formulovat vlastní otázky a témata a společně s kolegy na ně hledat odpovědi
– odejít z kurzu s posíleným učitelským sebevědomím a sebedůvěrou.