V rámci předmětu Základy didaktiky práva I budeme postupně procházet témata uvedená v anotaci předmětu. Jejich pořadí společně stanovíme na začátku prvního setkání. Čekají nás celkově 3 setkání, každé v délce 5 hodin.
Na první setkání si prosím promyslete odpovědi na následující otázky:
– Proč jste si tento předmět zapsali?
– Co vás láká a co děsí na představě, že budete vést vlastní seminář?
– Podle čeho poznáte dobrého učitele? Setkali jste se s takovým (kdykoli v předchozím studiu)?
– Jakým učitelem byste chtěli být? Na co chcete ve své výuce klást důraz?
– Proč má podle v ás smysl dobře vyučovat?
Na třetí setkání si každý připraví plán jedné své hodiny, ze které kus předvede před ostatními (formu microteaching). Na své vystoupení dostane od vyučujícího a ostatních účastníků zpětnou vazbu. Zpětná vazba se bude zaměřovat na silné stránky připravené hodiny a zároveň bude hledat prostor pro další zlepšení. Ve zbývajícím čase bude prostor na probírání navazujících právně didaktických témat, případně individuální konzultace.
Do doktorského studijního programu, a zejména pak do jeho prezenční formy, nastupují absolventi magisterského právnického programu, kteří uvažují o akademické dráze. Jejich budoucnost tak bude nerozlučně spjata nejen s vědeckým bádáním, ale taktéž s předáváním svých znalostí a dovedností – s výukou. To platí i pro ty uchazeče o titul Ph.D., kteří v budoucnosti na univerzitě působit nechtějí. Přinejmenším v rámci svého doktorského studia totiž řada z nich bude vyučovat semináře pro pregraduální studující. Odborné předpoklady pro výuku získali díky svým pregraduálním studiím a dále je prohlubují v rámci přípravy svých dizertačních prací.
Cílem tohoto předmětu je nabídnout základní vhled do didaktiky práva a rozvíjet pedagogické dovednosti studujících. Kurzem získané dovednosti a znalosti pomohou studujícím lépe naplánovat, odvést i reflektovat svoji výuku. Budeme se věnovat tomu, jak poznat kvalitní výuku, jak efektivně vést přednášky a semináře, jak je plánovat, jak pracovat s hodnocením a zpětnou vazbou, jak studující motivovat, ve výuce aktivizovat a jak vůbec vytvořit prostředí, ve kterém se jim bude dobře učit. A jak to dělat udržitelně, tj. tak, aby nám to po několika letech (nebo i dřív) nepřerostlo přes hlavu. Budeme řešit konkrétní situace z výuky, bude prostor pokládat vlastní otázky a společně na ně hledat odpovědi. Cílem není procházet teoretické pedagogické poznatky a teorie, ale získat prakticky upotřebitelné informace a osvojit si dovednosti, které studujícím pomohou kvalitně vyučovat, ať už s výukou začali, nebo je teprve čeká.
Po absolvování předmětu budou studující schopni:
– vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyvodit z nich důsledky pro svou výuku
– naplánovat svou výuku i celý kurz a své plány dále vylepšovat
– použít konkrétní nástroje pro efektivní přípravu i vedení svých hodin
– reflektovat způsob své vlastní výuky
– uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní nástroje pro motivování a aktivování studujících
– použít a reflektovat vybrané výukové metody a strategie, včetně těch na podporu aktivního učení
– zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující komunikace
– vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti a použít příklady efektivního dotazování
– použít postupy, které jim umožní podporovat aktivní účast všech studujících ve výuce a porozumět tomu, proč je to důležité
– formulovat vlastní otázky a témata a společně s kolegy na ně hledat odpovědi
– odejít z kurzu s posíleným učitelským sebevědomím a sebedůvěrou.