Předmět Islam in Europe – ECHR Case Law zahrnuje tato témata:
1. týden: Úvod - Evropský soud pro lidská práva - Prostor pro uvážení - Rovnováha mezi svobodou projevu a náboženství
2. týden: Rovnováha mezi svobodou projevu a respektováním jednotlivých náboženských vyznání - E.S. v. Austria (nazývání Mohameda pedofilem) - Sekmadienis Ltd. v. Lithuania (náboženské symboly v reklamě) - Otto Preminger Institut v. Austria (urážlivý film)
3. týden: Nošení náboženských symbolů na veřejných místech - S.A.S. v. France (francouzský zákaz zakrývání obličeje)
4. týden: Učitelé, kteří nosí náboženské symboly ve školách - Dahlab v. Switzerland (učitelka nosící šátky na základní škole) - Kurtulumus v. Turkey (univerzitní lektorka nosící šátek) - German Constitutional Court case BvR 471/10 (zákaz nošení šátků pro učitelky na státních základních školách)
5. týden: neformální Moot Court praktika - (téma a fakta budou uveřejněna v průběhu kurzu)
6. týden: Studenti a nošení šátků ve školách - Leyla Sahin v. Turkey (nošení šátku na univerzitě) - Aktas v. France (náboženské symboly na základních a středních školách) - R v. Denbigh (nošení uniforem na středních školách) – pohled Spojeného království
7. týden: Práva rodičů ve školách, včetně výjimek - Lautsi v. Italy (kříž v učebně) - Folgero and Others v. Norway (výjimka z hodin náboženství) - Osmanoglu and Kocabas v. Switzerland (výjimka z hodin plavání ve smíšené třídě)
8. týden: Hodnocený Moot Court
9. týden: Zpětná vazba k Moot Courtu; další případy k diskuzi
10. týden: Náboženství na pracovišti - Eweida and Others v. UK (nošení náboženských symbolů) - Ebrahimian v. France (nošení šátku v nemocnici)
Předmět se zaměřuje na rozbor rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva v případech týkajících se hranic svobody náboženství a svobodného projevu muslimů. Práva svobodného výkonu náboženství muslimy jsou v posledních dvou desetiletích středem pozornosti rozhodovací praxe vrchních soudů. Z tohoto důvodu jsou případy použité v předmětu poměrně recentní, včetně rozhodnutí z r. 2014 ohledně francouzského šátkového zákona (S.A.S. v. France).
Probírané případy vyvstaly v různých kontextech (školy, pracoviště, veřejný život). Studenti jsou vybízení ke kritickému rozboru argumentace ESLP, a to včetně hodnocení míry proporcionality a jejích dopadů. Studenti budou dále srovnávat rozhodnutí přijatá ESLP s rozhodnutími amerických vrchních soudů, aby tak lépe pochopili odlišné právní přístupy k problematice. Předmět je interaktivní a k procvičení použití právní úpravy na čerstvé případy a hypotetické scénáře využívá Moot Court praktických cvičení. Součástí předmětu je hodnocené Moot Court cvičení v hodině, během kterého studenti hrají buď roli právníků nebo soudců a během kterého je projednáván předložený případ.