Předmět nemá standardní sylabus. Mezi probíraná témata v rámci zpětné vazby patří:
- legislativa EU,
- legislativní proces na úrovni EU,
- techniky vyjednáv ání,
- pozice států v dané problematice na úrovni EU a vnitrostátně.
Cílem předmětu je seznámit se s azylovou problematikou skrze praktickou simulaci. Konkrétně jde o semestrální simulaci Rady Evropské unie. Studenti si po dobu tří měsíců mohou vyzkoušet role států při vyjednávání evropské legislativy v oblasti azylové, bezpečnostní, resp. obecně v migrační problematice na všech úrovních Rady EU. Nejprve zasedají jako pracovní skupina, poté SCIFA, COREPER a následně rada ministrů a Rada EU. Zasedání jsou vícehodinová a probíhají jednou za cca čtrnáct dnů, přičemž studenti v mezidobí pracují spolu ve skupinách.
Předmět je koncipován zčásti jako motivační pro různé právní oblasti, především pro uprchlické právo a obecněji pro právo evropské a mezinárodní. Oblast teoretických znalostí, které student získá, je vymezena cizineckým a azylovým právem Evropské unie, případně relevantními ustanoveními práva vnitrostátního (tj. zejména oblast zákona o azylu a zákona o pobytu cizinců). Dovednosti se vztahují především k otázkám legislativního procesu na úrovni EU i ČR, technik vyjednávání, pozic států a jejich ovlivnění reality v EU. Důležitou součástí je i zpětná vazba, kterou student v průběhu semestru získává po každém simulovaném jednání.
Předmět klade důraz na rozvíjení praktických dovedností studenta, a to zejména:
- schopnost v debatě formulovat a prezentovat ústně i písemně (nejen právní) argumenty a protiargumenty,
- rozvíjení rétorických dovedností a vystupování v diskusi,
- rozvíjení schopnosti studenta analyzovat a interpretovat právní normy,
- práce v týmu,
- schopnost vyjednávání.