V rámci výuky se budeme věnovat některým z následujících textů/témat s tím, že bude možné přijít i s textem/tématem vlastním. Aktuální sylabus proto vznikne až na začátku semináře, a to ve spolupráci se zapsanými studenty-
- Úvodní seminář (text současného autora – např. Yuval Harari)
- Daniel Prokop: Slepé skvrny
- Hans, Anna & Ola Rosling: Factomluva
- Pavel Pospěch: Neznámá společnost
- Nick Srnicek, Alex Williams: Vynalézání budoucnosti: Postkapitalismus a svět bez práce
- Michael Sandel: Meritokracie
- Michel Foucault: Dohlížet a trestat
- Jan Keller: Tři sociální světy: Sociální struktura postindustriální společnosti
- Zygmunt Bauman: Modernita a holocaust
- Ortega y Gasset: Vzpoura davů
- Leopold Pospíšil: Právní antropologie
- Zakaria: 10 lekcí pro post-pandemický svět
- Jeremy Rifkin: Green Deal: Strašák, nebo jedinečná šance?
- Minouche Shafik: What We Owe Each Other: A New Social Contract- Václav Havel: Moc bezmocných
Cílem předmětu je společně číst vybrané sociologické texty, diskutovat o nich a vztahovat je k současnému dění ve světě práva i společnosti. V rámci předmětu se studenti seznámí se základními sociologickými formami uvažování a vybranými sociologickými texty.
I když na texty i jednotlivé koncepty budeme nahlížet kriticky, ve výsledku by probrané texty měly fungovat jako praktické nástroje pro analýzu práva v kontextu současných celospolečenských debat.
V rámci předmětu studenti:
- pochopí, jak na sebe právo a společnost vzájemně působí a budou schopni to vysvětlit na konkrétních příkladech;
- dokáží aktuální dění ve společnosti převádět na obecnější sociologické koncepty a teorie a ty naopak lépe spatřovat v dění okolo sebe;
- se seznámí s vybranými sociology a budou schopni základním způsobem interpretovat jejich vybraný text;
- dostanou příležitost předvést a zdokonalit svoji schopnost srozumitelně představit konkrétního autora a konkrétní text, otevřít, moderovat a shrnout společnou diskuzi;
- dostanou příležitost zdokonalit svoji schopnost kritického čtení a přemýšlení v sociologických souvislostech;
- budou konfrontování s – mnohdy i velmi odlišnými – názory ostatních účastníků semináře a budou mít příležitost s nimi diskutovat, hledat porozumění pro jejich vidění sv ěta a vysvětlovat to své;
- budou vedeni k porozumění pro jinakost – zkušenosti jiných lidí, jiných generací, jiných kultur.