Předmět zahrnuje tato témata:
– úvodní přednáška z trestního práva procesního se zaměřením na formy jednání soudu, rozdělení procesních rolí jednotlivých subjektů, význam jejich aktivity v trestním procesu,
– přednáška úvodu do rétoriky s následným specifickým zaměřením na vystupování p řed soudem,
– společná účast na reálném veřejném projednání konkrétní trestní věci u některého z pražských soudů s následnou diskuzí s předsedou senátu,
– nácvik vlastního vystoupení s předem připraveným projevem (např. přednes obžaloby, vyjádření obhájce, závěrečné řeči či odůvodnění rozhodnutí), s případným provedením audiovizuální nahrávky s jejím následným rozborem,
– provedení více cvičných soudních jednání (hlavního líčení, veřejného nebo vazebního zasedání) s rozdělením rolí mezi studenty.
Předmět by měl navazovat na výuku povinných předmětů Trestní právo I, Trestní právo II a Trestní právo III, jakož i na dobrou tradici povinně volitelných předmětů vyučovaných na Katedře trestního práva PFUK. Tento předmět by měl být určen pro relativně úzce vymezený okruh studentů s hlubším zájmem o trestní právo, zejména pak těm, kteří po ukončení studia hodlají vykonávat svou praxi v trestněprávních věcech, ať již v soudnictví, na státním zastupitelství nebo v advokacii. Tento předmět by měl být zaměřen především na osobní vystupování a ústní projev studenta v simulovaných soudních jednáních (zejména v hlavním líčení, veřejném či vazebním zasedání). Tím se doplňuje výuka o předmět zaměřený na získání dovednosti nejen tvorby právního textu (koncepce obžaloby, vyjádření obhajoby, závěrečných řečí a rozsudku či jiného rozhodnutí), ale i jeho přednesu a prezentace v simulovaném soudním řízení. Především tím se má odlišovat od jiného tradičního předmětu Rozhodnutí ve věcech trestních. Jedná se o moderní a obtížně nahraditelný způsob přípravy studenta na budoucí výkon profesí soudce, státního zástupce, obhájce či zmocněnce. Současně je zaměřen na vystupování v různých procesních rolích, ale i na základní dovednosti při provádění dokazování (zejména pokud jde o výslech osob).
Při tomto předmětu půjde o převedení nabytých teoretických znalostí z oboru trestního práva procesního i hmotného, případně též z kriminalistiky (např. přípravy a taktiky výslechu, konfrontace apod.), do praxe v podobě simulovaných soudních řízení za použití věrných cvičných trestních spisů tak, aby se nácvik jednání co nejvíce blížil realitě.
Výuka by měla mít část teoretickou, a především část praktickou. V teoretické části půjde předně o připomenutí a prohloubení dříve nabytých vědomostí z trestního práva procesního se zaměřením na formy jednání soudu, rozdělení procesních rolí jednotlivých subjektů, význam jejich aktivity v trestním procesu. Další část by měla být věnována obecnému výkladu o rétorice, tedy nauce o řečnictví a mluveném projevu, jakož i schopnosti přesvědčit, a to se specifickým zaměřením na vystupování před soudem. Předělem mezi teoretickou a praktickou částí by měla být společná účast na veřejném projednání konkrétní trestní věci u některého z pražských soudů spolu s následnou diskuzí s předsedou senátu. Následovat bude praktická část, která bude jádrem výuky tohoto předmětu.
Nejprve budou studenti nacvičovat vlastní vystoupení s předem připraveným projevem (např. přednes obžaloby, vyjádření obhájce, závěrečné řeči či odůvodnění rozhodnutí), a to případně i s provedením audiovizuální nahrávky s jejím následným rozborem. Výuka by pak měla být završena provedením více cvičných soudních jednání (hlavního líčení, veřejného nebo vazebního zasedání) s rozdělením rolí mezi studenty, kteří se v jednotlivých rolích budou střídat. Studenti přitom budou rozděleni vždy do skupin, jimž bude přiřazena příslušná procesní role. K tomu budou využity cvičné soudní spisy založené na reálných kauzách. Úkolem studentů bude věc nastudovat, připravit se na vlastní vystoupení s ústním projevem v rámci stanovené role.
Tento předmět umožní studentům nácvik dovedností, které posléze mohou využít v národních i mezinárodních soutěžích, a to nejen ve věcech trestních. Podporuje se tím především získání argumentačních schopností, dovednosti přesvědčit o správnosti vlastní verze, tvorba složitějších právních textů s jejich následným ústním uplatněním v soudním řízení, schopnost provést zákonným způsobem a takticky správně výslech osob k docílení vlastních cílů, stejně práce v týmu s rozdělením úkolů, jakož i v neposlední řadě schopnost demonstrovat nabyté znalosti trestního práva v konkrétní kauze. Student tak získává před ukončením vzdělávání praktickou průpravu pro budoucí výkon shora zmíněných právnických profesí.
Výuka bude zajištěna členy Katedry trestního práva PFUK, jakož i externími spolupracovníky (zejména pokud jde o výklad rétoriky a komunikace).