Charles Explorer logo
🇬🇧

Asylum and Refugee Law

Class at Faculty of Law |
HOPV0025

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výuka předmětu je členěna do dvou tematických bloků:   Blok I – mezinárodní a evropské základy problematiky:

1. Historický rámec právní úpravy a obsah úpravy současné    Cíl: zasazení do kontextu, uchopení rámce Úmluvy, proč úmluva vznikla, kdo je uprchlík a kdo není, kolik je uprchlíků

2. Aplikace úmluvy v jednotlivých částech světa – včetně ochranných statusů    Cíl: opustit europocentrický pohled, ukázat na rozmanitost ochranných rámců

3. Rámec úmluvy – non-refoulement (+ non-refoulement v jiných úmluvách, vč. EÚLP, úvod k FRONTEXu)   Cíl: pochopit, že existuje jediná povinnost, a to non-refoulement, v čem spočívá, kde všude je

4. UNHCR jako hráč, OSN jako hráč (role mezinárodních organizací)    Cíl: pochopit jednotlivé aktéry (mezinárodní organizace, OSN – RB, VS atd.), orientace v systému, pochopení propojení, proč se zrodila a zda je stále ještě relevantní

5.    Evropské právo podrobněji očima států (CEAS, Dublin, EU jako hráč, judikatura SDEU, role judikatury ESLP).    Cíl: pochopit, který stát nese odpovědnost, kdo rozhodne o žádosti, může si uprchlík vybrat?

6. Role EU v „uprchlickém“ světě?

7. Evropské právo podrobněji očima států (přijímací a procedurální atd. směrnice, judikatury SDEU, třetí bezpečné země, bezpečné země původu, první země azylu)     Cíl: pochopit evropský systém, co tam je za normy, co jsme si v EU vytvořily jako státy

8. Evropské právo podrobněji očima těch, co hledají ochranu (standardy ochrany, rozdíly v interpretaci, ochrana nezletilých bez doprovodu, zjišťování věku), individuální x skupinový přístup, integrace (conditio sine qua non?) - diskurs trvalosti jako zdroj očekávání (i jako ohrožení solidarity uvnitř EU)       Cíl: pochopit vliv evropského práva pro jednotlivce, potažmo jeho vliv na společnost v jednotlivých státech, které přijímají osoby potřebující ochranu, otázky spojené s udržitelností evropské interpretace uprchlického práva      Blok II – vnitrostátní právo, včetně práce s případem

9. Ochranné statusy v ČR (vč. vnitrostátního azylu) + historie, statistiky, přesídlení. Cíl: pochopit co, a proč bylo vytvořeno, o jakých číslech hovoříme.

10. Řízení před MV ČR - zahajování, pobyt ve středisku, pohovor, letiště, detence, rozhodování (zamítnutí, nepřípustnost...). Cíl: ukázat, co se děje, když uprchlík přijde na území ČR, jak vypadá cesta od podání žádosti, co se s ním děje, jak MV ČR rozhoduje, práce s informacemi o zemích původu, důkazní nouze, prokazování totožnosti.

11. Řízení před soudy (vč. vnitrost

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je poskytnout jeho posluchačům vhled do právních aspektů problematiky azylu a uprchlictví v kontextu obecnějšího pojmu migrace. Získaná hluboká znalost azylového a uprchlického práva umožní studentům pochopit jak samotnou problematiku, tak i společenské debaty, které se kolem ní dějí a jimž právní základ chybí. Právní úprava je probírána na úrovni práva mezinárodního, evropského a vnitrostátního. Ve dvanácti přednáškách předmět představuje problematiku azylu, systém mezinárodní ochrany uprchlíků, regionální evropskou úpravu azylu a uprchlictví, a na konkrétním příkladu i vnitrostátní úpravu ČR. Nedílnou součástí kursu je důraz na propojení dané oblasti s problematikou migrace obecně (environmentální migrace, nelegální/neregulérní migrace). Ke každé přednášce si student dopředu načítá podklady či se jinak připravuje, obvykle v rozsahu jedné, max. dvou hodin týdně. Předmět je veden formou kombinace interaktivních přednášek a diskuzí nad fiktivními i reálnými případy z praxe. Podíl na výuce mají též hosté zabývající se problematikou azylu a uprchlictví ve své každodenní praxi, a to ve veřejné správě (Ministerstvo vnitra) či správním soudnictví.

Student získá absolvováním předmětu důkladné teoretické znalosti v oblasti právní úpravy azylového a uprchlického práva, které může uplatnit jak ve svém budoucím zaměstnání, tak i v průběhu studia v odborných praxích v dané problematice. Teoretické znalosti budou doplněny o praktické aspekty, byť méně – na dovednosti se více soustřeďují navazující odborné praxe. I tak ale studium předmětu rozvíjí řadu právních dovedností, mezi jinými:

- schopnost orientace v mezinárodním, evropském i vnitrostátním právu,

- schopnost interpretace a aplikace určité právní normy na konkrétní případ,

- schopnost vyhledání a analýzy judikatury,

- schopnost analýzy konkrétních právních problémů,

- schopnost věcně diskutovat o problematice uprchlictví a nucené migrace v širším kontextu neustále se měnícího světa, kupříkladu o nových otázkách jako jsou například tzv. „klimatičtí uprchlíci“.

Dovednosti budou získávány zejména v průběhu práce na přednáškách.