MOOTING SKILLS (MOOT COURT A DOVEDNOSTI S NÍM SPOJENÉ)Rozd ělení výuky do jednotlivých bloků a obsah bloků:
První blok (od analýzy situace k hlavní linii případu)1. Výukové cíle a nastavení očekávání mezi studenty a vyučujícími2. Úloha zpětné vazby 3. Pravidla pro práci v předmětu, respektive pro práci v menších skupinách4. Než se pustíte do psaní aneb identifikace problému a analýza situace(zde budeme v rámci semináře rozebírat případ společně)Druhý blok (od hlavní linie případu k propracovaným argumentům)1. Jakou úlohu hraje vedle identifikace problému a analýzy situace ještě hlavní přesvědčivý argument , t.j. claim?2. Jaká struktura argumentu vede k podpoření logické funkce argumentu?3. Jak udělat argument ještě o něco přesvědčivější?4. Kolik judikatury a informací o jednotlivých případech zařadit?5. Kolik informací a detailů ze samotné případové studie vybrat a přidat do argumentu?6. Typy na úspěšnou, t.j. efektivní rešerši
Třetí blok (příprava na ústní prezentaci)1. Váš zevnějšek a vystupování2. Verbální a paraverbální komunikace3. Neverbální komunikace4. Další rady jak zvládat stres a napětí5. Time management ústní prezentace6. Nejhorší přestupky při ústní prezentaciA dále natočení zkušebních ústních prezentací jednotlivých menších skupin na video. Video bude potom uloženo a zpřístupnění studentům s tím, že jim bude doporučeno jak udělat rozbor vlatních prezentací. Vyučující připraví rozborové otázky a jednotliví studenti resp. menší skupiny provedou detailní rozbor.
Čtvrtý blok (zkušební ústní prezentace menších skupin s vlastním rozborem a zpětnou vazbou od vyučující)1. Otázky od soudců/porotců a Vaše reakce na ně2. K čemu slouží replika a duplika3. Oslovování soudu, reakce na otázky a vybrané záchranné fráze v angličtiněStudenti shlédnou natočená videa (svého týmu, ale i dalších týmů) a spolu s připraveným vlastním rozborem se spojí s vyučující (po Skypu). Vyučující připraví pro menší skupiny, ale i pro jednotlivce detailní zpětnou vazbu a prodiskutuje s nimi jejich vlastní rozbor jejich prezentací. Zároveň vyučující může navrhnout konkrétní návrhy pro zlepšení prezentace, nebo obecnějí vymezit na jakou část prezentace popř. na jakou konkrétní dovednost je třeba se před závěrečným mini moot courtem zaměřit.
Pátý blok (závěrečný mini moot)Jednotlivé menší skupiny resp. moot courtové týmy si vylosují svou roli (zástupce žalobce popř. žalované stany) a připraví se na sehrání této role před panelem soudců. V panelu soudců zasedne jak vyučující, tak další soudci z řad praktikujících právníků popř. členů fakultního sboru. Soudci budou prezentujícím stranám pokládat otázky a na závěr zhodnotí prezentace jednotlivých týmů (spíš než jednotlivců).
Omlouváme se, v akademickém roce 2018/2019 nebude předmět vyučován.
Předmět připravuje na mezinárodní soutěže typu moot courts (simulované soudní jednání). Vyučující se studenty procvičí základní dovednosti k účasti na nich se vážící. Nejde primárně o znalostní předmět či o zvládnutí určité materie práva, ale o procvičení a osvojení si dovedností spojených s účastí v moot courts či v podobných soutěžích nebo v podobných situacích.
K získání dovedností potřebných k efektivnímu zastupování, popřípadě k úspěšnému absolvování moot courts coby soutěže, jsou důležité rozličné dovednosti. Jedná se zejména o následující:
• Analýza skutkového stavu, včetně rozpoznání právně relevantních skutečností a odlišení důležitých, méně důležitých a nedůležitých okolností, a dále sestavení tzv. linie případu
• Analýza a identifikace právních problémů za pomoci právní rešerše právní úpravy a vytipování oblastí právní úpravy, jakož i relevantní judikatury vztahující se na zvolený případ
• Umění strukturovat či formulovat právní argumenty, a to písemnou i ústní formou, včetně přechodu od objektivní analýzy k přesvědčivé argumentaci
• Dovednost zapojit do analýzy právní principy a hodnotové podložení případu, a to zejména u vytvoření linie případu a u přesvědčivé argumentace založené na argumentaci principy a chráněnými hodnotami
• Vylepšení písemného projevu (výběr jazykových prostředků, struktura textu, apod.)
• Získání a udržení dostatečné sebedůvěry a nácvik dovedností vylepšujících ústní prezentaci (před soudem či před porotci soutěže)
• Schopnost analytického a kritického myšlení v kontextu práce na případu
• Schopnost týmové spolupráce v kontextu práce na případu v menší skupině (3 až 5 studentů)
• Navolení a dodržení procesní strategie, a to včetně stanovení priorit a alternativ pro argumentaci
• Case management neboli metodika práce na případu v rámci menší skupiny (například rozdělení úkolů, komunikace, zpětná vazba, apod.), jakož i time management
• Použití některých jiných než právnických metod k úspěšné reprezentaci fiktivního klienta (například využití metody myšlenkových map, pochopení procesu řešení problémů, seznámení se se základními vyjednávacími taktikami, apod.)
Uvedené dovednosti jsou pro studenty důležité i v jejich budoucí právní praxi.