Předmět zahrnuje tato témata:
– Právo proti omezování hospodářské soutěže
– Právo proti nekalé soutěži
– Právo průmyslového vlastnictví
– Právní aspekty účetnictví z pohledu podnikatele
– Hmotněprávní aspekty úpadku podnikatele
Předmět tvoř í z hlediska jeho obsahu celek s předměty Obchodní právo I a Obchodní právo II.
Předmětem výuky předmětu je právo proti omezování hospodářské soutěže, právo proti nekalé soutěži, právo průmyslového vlastnictví, právní aspekty účetnictví z pohledu podnikatele a hmotněprávní aspekty úpadku podnikatele.
Studenti si v jeho rámci osvojí zejména tyto znalosti: účel práva hospodářské soutěže, jeho základní větve a nástroje ochrany, druhy výsledků tvůrčí duševní činnosti a jejich ochrana (národní i mezinárodní), základy účetnictví a vedení účetnictví podnikatelem a hmotněprávní důsledky úpadku podnikatele (jak na straně upadnuvšího podnikatele, tak jeho věřitelů).
Výuka je zaměřena na získání základních znalostí z výše vymezených oblastí. V rámci přednášek studenti získají znalosti o hospodářské soutěži (jejím účelu, základních větvích, protisoutěžním jednání a jeho důsledcích) a právu průmyslového vlastnictví (vybraných výsledcích tvůrčí duševní činnosti a jejich ochraně). Dále studenti nabydou znalosti o základech účetnictví podnikatele (významu účetnictví pro podnikatele, povinnosti podnikatelů vést účetnictví, účetních zásadách, účetních závěrkách a výročních zprávách). Významnou součástí tohoto předmětu je výuka o hmotněprávních důsledcích podnikatele, díky níž studenti získají znalosti o úpadku podnikatele a způsobech jeho řešení, jakož i o hmotněprávních důsledcích, které úpadek má pro samotného podnikatele i jeho věřitele.
V rámci seminární výuky jsou tyto znalosti dále prohlubovány zejména s využitím judikatury a doktrinálních výkladů k jednotlivým problematickým otázkám probíraných témat. Důraz je kladen na samostatnou přípravu studentů na seminární výuku, jejich práci s právními předpisy a dalšími určenými nebo samostatně vyhledanými odbornými zdroji (před výukou i v jejím průběhu). Rozvíjena je především jejich dovednost s těmito zdroji pracovat – orientovat se v právním předpise, vyhledat relevantní úpravu, řádně ji vyložit a aplikovat na konkrétní skutkové situace zadávané na semináři, vyhledat v soudním rozhodnutí relevantní právní závěry a vhodně je aplikovat.