Předmět zahrnuje tato témata:
1. Poznávání a rozvoj motivů a schopností Pyramida kultury a její využití pro poznání lidí ve vztahu k práci. Lidské zdroje a výkony z pohledu teorie omezení. Využití pyramidy kultury pro rozvoj lidí a jejich potenciálu.
2. Práce se schopnostmi a motivací Trojúhelník lidských zdrojů – co vlastně lidé nabízejí v práci a partnerství. Diagram P/S – poznávání a ovlivňování toho, zda lidé umí a chtějí. Co dělat, když umí a chtějí, ale nemohou vzhledem k podmínkám.
3. Vedení a facilitace porad I Smysl a témata porad a role na poradách. Role facilitátora a facilitační dovednosti. Techniky řešení problémů a rozhodování ve skupině.
4. Vedení a faciltace porad II Dynamika lidských skupin a dynamika porad. Základní pravidla pro ovlivňování dynamiky porad. Příprava na poradu a organizace setkání.
5. Podnikání, vedení a řízení Pyramida vitality a její využití při rozvoji podnikání a organizací. Péče o užitečnost podnikání a efektivitu organizací. Péče o stabilitu a dynamiku podnikání a organizací.
6. Motivace lidí Rozeznávání motivace, stimulace a manipulace, základní pravidla motivace. Motivační faktory – osobnost, prostředí a situace, motivační pole. Úvod k motivačnímu založení.
7. Motivační založení Poznávání motivačního založení lidí Motivace lidí na základě poznání jejich motivačního založení. Důsledky motivačního založení pro práci a vztahy.
8. Ovlivňování vztahů mezi lidmi Pět základních vztahových vzorců. Ovlivňování, stimulace a zvládání základních vztahových vzorců. Vznik a rozvoj spolupráce a synergie.
9. Konflikty mezi lidmi Význam konfliktů ve vztahu k vývoji. Dva typy konfliktů mezi lidmi, depersonifikace a zvládání emocí. Řešení konfliktů na úrovni zájmů a postojů. Metody řešení mezilidských konfliktů.
10. Řešení konfliktů vyjednáváním Vyjednávací styly a jejich používání. Význam spokojenosti a stabilita dohod. Základní vyjednávací dovednosti.
11. Zvládání konfliktních lidí Příklady konfliktního chování a konfliktních lidí. Základní dovednosti při zvládání konfliktních lidí Schéma zvládání konfliktních lidí.
12. Základy sebeřízení Metody sebepoznání a sebepřijetí. Management priorit, cílů, činností a zdrojů (včetně času). Metody prevence, využívání a zvládání stresu. Jednotlivé bloky jsou plánovány v následující struktuře: stručný teoretický úvod – role-play nebo analýza konkrétní situace – odvození relevantních znalostí a dovedností – diskuse o jejich aplikaci v praxi.
Právní praxe přináší četná setkání s lidmi různých zájmů, osobností a společenských postavení. Stále více se také absolventi právníci setkávají s podnikáním a někteří z nich i s potřebou řídit týmy nebo se podílet na vedení organizací. Kurz studentům pomáhá přejít od teorie k praxi právě v tzv. měkkých dovednostech, tedy ve schopnosti komunikovat, rozumět vztahům a vyznat se v sobě a jiných lidech. Navíc poskytuje základní orientaci v podnikání a rolích manažerů a lídrů. Po jeho absolvování by absolventi měli mít základní dovednosti zejména v následujících oblastech těchto dovedností:
1. Zjišťování lidského potenciálu a systematický rozvoj lidí
2. Vedení a facilitace porad
3. Motivace lidí na základě jejich osobností
4. Základní orientace v organizacích a podnikání
5. Ovlivňování vztahů mezi lidmi
6. Prevence a řešení konfliktů mezi lidmi
7. Základy sebeřízení Výuka je rozvržena do 12 lekcí po 90 minutách. Je složena z krátkých teoretických přednášek, řešení konkrétních reálných i modelových situací a diskusí o jednotlivých dovednostech a zpětných vazbách pro aktéry sehrávek.