Předmět se skládá ze dvou částí, vedle praxe samotné je nedílnou částí předmětu i odborná část zajišťovaná fakultou. Praktickou část předmětu vykonávanou u poskytovatele nelze předem vymezit, neboť její konkrétní náplň závisí na aktuální agendě poskytovatele praxe. Závazně je stanoven rozsah praxe, a to minimálně 80 hodin dle domluvy studenta a příslušného poskytovatele.
Obsahem odborné praxe je zejména seznámení se s činností daného poskytovatele praxe a spolupráce s jeho zaměstnanci (tj. zejména právníky) v rámci samostatné činnosti, zejména v níže uvedených oblastech (konkrétní výkon je odvislý od domluvy s daným poskytovatelem praxe, zároveň ne všechny agendy lze plnit u každého poskytovatele):
Obsahem odborné praxe je zejména seznámení se s činností daného poskytovatele praxe a spolupráce s jeho zaměstnanci (tj. zejména právníky) v rámci samostatné činnosti, zejména v níže uvedených oblastech (konkrétní výkon je odvislý od domluvy s daným poskytovatelem praxe, zároveň ne všechny agendy lze plnit u každého poskytovatele):
– nakládání komunálního práva dle zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze,
– řešení pohledávek, příprava civilních žalob,
– agenda zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich,
– agenda personální podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících samosprávných celků, ve spojitosti se zákoníkem práce,
– agenda veřejných zakázek dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek,
– agenda svobodného přístupu k informacím dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
– agenda legislativní.
Studenti se též účastní úvodního setkání a reflexních setkání s vyučujícím kurzu, která se konají na fakultě. Uskuteční se minimálně tři taková setkání (úvodní, průběžné a závěrečné reflexní setkání). Na závěr praxe studenti odevzdají portfolio odborné právní praxe, které zpracovávají průběžně během celého semestru.
Předmět lze absolvovat u jednoho z následujících poskytovatelů praxe:
– Magistrát hlavního města Prahy
– Úřad městské části Praha 4
Volbu poskytovatele provádí student. Studenti mohou též navrhnout absolvování praxe na úřadě jiné pražské městské části (volbu je nutné předem konzultovat s vyučujícím). Jednotliví poskytovatelé praxe mohou také stanovit vlastní požadavky na absolvované předměty, které je nutné při výběru zohlednit. Při výběru je také vhodné vyjít z náplně praxe u konkrétního poskytovatele, která se může lišit (na Magistrátu HMP je např. možné v rámci praxe se zaobírat agendou svobodného přístupu k informacím či legislativní agendou, na Úřadu MČ Praha 4 naproti tomu zacházením s obecním majetkem).
Magistrát HMP nabízí možnost zapojení studentů do oblasti samostatné i přenesené působnosti v rámci Sekce průřezových činností, konkrétně v rámci Odboru legislativního a právního, Odboru právní podpory a Odboru veřejných zakázek. V rámci uvedených útvarů Magistrátu HMP se mohou studenti zapojit zejm. do agendy legislativní, zpracování veřejných zakázek, vyřizování řízení v rámci agendy svobodného přístupu k informacím, a obecné komunální agenda v oblasti veřejného i soukromého práva. Výkon praxe je možný dle dohody s poskytovatelem jak v rámci většího počtu útvarů Magistrátu HMP v rámci tzv. kolečka, tak na menším počtu útvarů.
Úřad městské části Praha 4 nabízí možnost zapojení studentů do některých oblastí činnosti územní samosprávné korporace. Do činnosti úřadu je možné se zapojit v rámci Odboru právního, Odboru personálně-mzdového, a na Přestupkovém oddělení. Praxe tedy zahrnuje jednak oblast samostatné působnosti (zejm. otázky nároků MČ vycházejících z nájemních a jiných soukromoprávních vztahů a agenda právní poradny), a také oblast přenesené působnosti (zejm. přestupková agenda). V rámci jednotlivých agend bude studentům umožněno komplexní seznámení se s konkrétními případy a návrh jejich řešení, možné též postupně v rámci tzv. kolečka na jednotlivých věcně příslušných odborech Úřadu MČ Praha 4.
Studenti díky této praxi:
– si zlepší svou dovednost právního psaní přípravou a formulováním podkladů pro činnost úřadu včetně podání k orgánům veřejné moci a dalších právních dokumentů v agendě poskytovatele praxe,
– získají dovednost identifikovat a analyzovat právní problémy v konkrétních praktických situacích, kterými se úřad obvykle zabývá, a navrhovat jejich řešení,
– budou pracovat na své dovednosti vyhledat, utřídit, analyzovat a interpretovat relevantní právní normy, soudní rozhodnutí a další informace,
– posílí dovednost vhodně právní argumenty formulovat a prezentovat,
– v případě účasti na občanské poradně si osvojí také základy vedení pohovoru a komunikace s klientem.
Studenti v rámci předmětu vyplňují portfolio odborné právní praxe a účastní se reflexních setkáních konaných na fakultě.
Odborná praxe se vykonává dle úředních hodin příslušného poskytovatele či dle dohody s poskytovatelem.