Studenti jsou nejprve na úvodních seminářích seznámeni s vhodnými způsoby komunikace s klienty – právními laiky, analýzou skutkového stavu a s přípravou srozumitelných právních rozborů každodenních situací. Hlavní část praxe poté spočívá v samotném zapojení studentů do řešení obdržených dotazů a zpracovávání odpovědí.
Celý semestr pak probíhají pravidelná setkání studentů s vyučujícím dle rozvrhu ve Studijním informačním systému. Podklady k jednotlivým částem praxe budou postupně zpřístupňovány v kurzu v systému Moodle.
Předmět nabízí studentům možnost zapojit se do činnosti právní poradny v rámci projektu První právní pomoc (PPP). Projekt je realizován ve spolupráci s Právnickým akademickým spolkem Juristi a studenti se v rámci praxe zapojí do řešení dotazů, se kterými se na PPP obracejí tazatelé z řad široké veřejnosti.
Projekt PPP slouží k bezplatnému poskytování základní právní orientace tazatelům při řešení jejich právních problémů. Základní orientace v problému je v prvním okamžiku často podstatná pro rozhodnutí ohledně výběru a volby profesionální pomoci dle povahy případu. PPP umožňuje tazateli zorientovat se v právních souvislostech daného problému a nabízí cesty, kterými je možné se v daném případě práva domoci. Smyslem projektu je dát studentům právnické fakulty možnost konfrontovat své znalosti s praxí a osvojit si základní dovednosti postupu aplikace práva na reálné situace. Záměrem PPP přitom není nahrazování profesionálních právních služeb. S tazateli je komunikováno pouze prostřednictvím e-mailu.
Studenti jsou v praxi zapojeni do řešení dotazů zasílaných tazateli tak, že na každém případu pracují postupně dva studenti (první a druhý řešitel). Jako řešitelé postupují podle vymezeného procesu zpracování přijatého dotazu ve lhůtách pro každou fázi řešení případu. V odpovědích se dbá na věcnou správnost a stejně tak na srozumitelnost textu pro konkrétního tazatele. Společný výstup obou řešitelů před odesláním tazateli zkontroluje a kriticky zhodnotí supervizor. Tyto případy bude mít za semestr každý student na starosti nejméně čtyři, a to jak v pozici prvního, tak v pozici druhého řešitele.
Úkolem prvního řešitele je zejména:
– abstrakce právně relevantních informací z obdrženého dotazu,
– rešerše předpisů, judikatury a literatury související s problematikou,
– návrh možných řešení případu,
– příprava textu odpovědi.
Úkolem druhého řešitele je pak zejména:
– prostudování navrženého textu odpovědi,
– rešerše předpisů, judikatury a literatury související s problematikou,
– kritické zhodnocení práce prvního řešitele,
– navržení úprav navrhovaného právního řešení a samotného textu odpovědi.
Zapojení do řešení dotazů v rámci praxe rozvíjí důležité právní dovednosti, mezi které patří:
– vlastní organizace času při práci na více případech v různých fázích a rolích,
– schopnost identifikovat a analyzovat konkrétní právní problémy a navrhovat jejich řešení napříč právními odvětvími,
– používání právních informačních systémů, vyhledávání, třídění a analýza relevantních právních zdrojů pro řešení konkrétních právních problémů,
– aplikace právních norem na jednotlivé případy a návrhy efektivních právních řešení s uvedením jejich předvídaných následků,
– v rámci práce v týmu formulovat a prezentovat relevantní argumenty, reagovat na argumenty druhých a poskytovat vzájemnou zpětnou vazbu,
– schopnost při sdělování odpovědi klientům prezentovat právo ve formě, které rozumí i právní laici.
Studenti v rámci praxe mnohdy zažijí pocit významné odpovědnosti za zpracovávanou odpověď, která může pomoci konkrétnímu tazateli. Mohou tak získat zcela odlišnou motivaci pro řešení právních problémů než při běžné výuce a kvalifikovaněji se budou moci rozhodovat ohledně výběru své budoucí právní profese.