Účast na přednáškách i besedách s nakladateli, průběžné testy a vypracování referátu z médií, která se zabývají problematikou knižn ího trhu. Samostatné studium pramenů a doporučené literatury.
Prokázání osvojených znalostí jako předpoklad pro složení zkoušky.Stručný program:1/ Úvod do problematiky fenoménu knihaLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 5-9, Kneidl, P.: Z historie evropské knihy, Praha 19892/ Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce duchovně materializační, axiologická a estetická i heuristickáLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 9-18, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 19903/Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce sociálně psychologická, noetická a edukativní, komunikativní a ekonomická Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 18-33, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 1990, Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 1958, Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Praha 19904/ Postavení nakladatelství ve společnosti. Funkce a role nakladatelstvíLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 34-42, Laichter, F.: Kniha a veřejný tisk, Praha 1933, Poláček, V.: Nakladatel píše synovi, Praha 1941, Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 20075/ Postavení nakladatelství ve společnosti.
Nástroje knižní kulturyLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 43-48, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 20006/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Nakladatelství a jeho chodLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 50-57, Unwin, S.
Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 20007/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Marketing, knihkupci a distributořiLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 57-66, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947,Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 20008/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti.
Autoři a čtenářiLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 67-93, Haman, A.: Literatura z pohledu čtenářů, Praha 1991, Lesňák, R.: Literárne dielo a čitatel´, Bratislava 1982, Mahen, J.: Knížka o čtení praktickém, Brno 1924,Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 19589/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Čtenářské a nakladatelské výkumyLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 78-89, Halada, J.: Čtenářský výzkum, časopis Čtenář, č. 10-12/1995, Halada J.: Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu I.-X., časopis knihy 93, říjen - prosinec 199310/ Ediční tvorba, její zásady a metamorfózyLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 94-10311/ Specifika nakladatelských žánrů Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 104-11112/ Nakladatelé ve světě, nakladatelské veletrhy doma a ve světěLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 112-11413/ Budoucnost knihyLiteratura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 115-119Cíl předmětuOsvojení znalosti přednášené mediální problematiky, orientace v oboru knižního trhu a ve smyslu žurnalistické prezentace a uplatnění v médiíchPožadavky ke kontrole studiaPrůběžný test, esej, výzkumy, beseda v rámci výuky s nakladateliMetody výukyPřednáškaVstupní požadavkyPřijetí do bakalářského studiaLiteraturaViz
Předmět je určen posluchačům bakalářského studia. Zabývá se vzájemnými vztahy a vazbami mezi člověkem a knihou, fenoménem tohoto vztahu z hlediska jeho geneze a vývoje, interakcí a výsledkem vzájemného působení a ovlivňování.
Kniha je tu sledována v roli služebně nejstaršího média, jako výsledek komunikačního procesu mezi autorem a čtenářem se zvláštním důrazem na roli nakladatele jakožto zprostředkujícího článku. Předmět se zabývá historií a současností nakladatelského i knihkupeckého podnikání, a to na podkladě teoretických studií i praktických zkušeností jednotlivých subjektů tohoto komunikačního procesu.Součástí předmětu je i dílčí nakladatelský výzkum.