1. Úvodní hodinaSeznámení s problematikou, příklady vědy v médiích
2. Problémy při reprezentaci vědy v médiíchPřehled častých problémů a jejich možných příčin
3. Historické souvislostiVývoj v ědy, vývoj masových médií, jejich společné kořeny a klíčové odlišnosti (epistemologie, technologický determinismus)
4. Vědecká studieCo je to vědecký výzkum, základy vědecké metody, jak dochází k jejich chybné prezentaci v médiích
5. Práce se zdrojiJak vyhledat relevantní informace na internetu i jinde, jak odlišit důvěryhodné vědecké informace od nedůvěryhodných, jak citovat
6. Medicína v médiíchPříklady špatné práce se zdroji, na co si dát pozor obzvláště u témat týkajících se zdraví, praktické ukázky.
7. Technologie a přírodní vědy v médiích, popularizace vědyDebata o možnostech popularizace vědy. Vědecká gramotnost ve společnosti a její implikace. Jak cílit na čtenáře.
8. Komunikace s vědciUkázkové reálné příklady komunikace mezi vědci a novináři. Jak dělat rozhovor s vědci. Jak respektovat vědeckou práci a přitom ji pro čtenáře dostatečně zjednodušit.
9. Pseudověda v médiích, kognitivní omylyOdstrašující příklady, praktické experimenty.
10. -
12. Praktické ukázky, psaní populárně-vědeckých článků, experimenty, debaty Rozvrh je předběžný a bude upřesněn na základě potvrzených hostů (z řad novinářů a vědců) pro jednotlivé přednášky.
Science and scientists are represented in media on a daily basis. After all, science is an important framework for determining the truth or relevance of information in modern society. Every journalist should therefore be familiar with research papers, studies, statistics and scientific methods, be it directly or through secondary sources. Sadly, this is not always the case. Science is often presented in overly simplified, distorted, confusing or even downright wrong manner. This class aims to prevent this by equipping journalists with essential knowledge and skills.
Students will become familiar with the usual mistakes that journalists make when using scientific resources. We will learn to spot these errors and prevent them. Using specific examples from medicine, physics, statistics and computer science - we will demonstrate how to work with sources: specialized magazines, internet search engines, secondary sources and even directly with the scientists themselves.
The course also includes a brief introduction to the history of science, epistemology, technological determinism (Postman, Innis), cognitive errors and distortions (Kahneman, Tversky, Ariely) and their role in journalism and media consumption. Lectures are spiced with discussion of current topics and the lecturer is happy to be interrupted by students with relevant questions or insights. Every lesson starts with short discussion of recently published articles.