Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikace s médii

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB236

Sylabus

Tematické okruhy (nemusí se krýt s daty přednášek) (dr. Klábíková Rábová)

1.      Česká mediální krajina: rozdělení médií, trendy ve vývoji mediální scény

2.      Specifika mediálního provozu, nastolování agendy, zpravodajské hodnoty

3.      Specifika současné komunikační situace, typy komunikace, e-komunikace

4.      Základní formy komunikace s médii: tisková zpráva, tisková konference, press trip, road show, press kit apod.

5.      Mluvčí ve veřejném a mediálním projevu

6.      Typy veřejné a mediální komunikace

7.      Rétorika veřejné komunikace

8.      Verbální a neverbální komunikace

9.      Praktické příklady, výstupy a analýzy   Přednášky a semináře dr. S. Schneiderové

1. Co je komunikace s médii; media relations

2. Rozdílná prezentace  v různých typech médií - pro tisk, rozhlas, televizi; tzv. televizní věta

3. Práce s tématem a informacemi; specifika komunikace s médii v různých oborech činnosti

4. Jazyk a styl media relations; pravopis, gramatika, styl; schémata vs. diferenciace vyjadřování; nadužívaná slova

5.. Stylizace dopisu podle zadání a osnovy, správnost a vhodnost jazyka v mailové korespondenci při veřejné komunikaci

6. Pozvánka na tiskovou konferenci a jiné akce

7. Tisková zpráva

8. Jazyk a styl tiskových mluvčí; vyjadřují se tiskoví mluvčí vždy správně a přiměřeně?

9. Anglicismy ve veřejné komunikaci, míra jejich používání v marketingové komunikaci a veřejné komunikaci; výslovnost cizích jmen a cizích slov ve veřejné komunikaci

10. Zdvořilost a nezdvořilost v komunikaci, pozitivní a negativní tvář komunikujících, politická korektnost

11. Návštěva tiskové konference v terénu

12. Simulace tiskové konference včetně všech forem komunikace v rámci tohoto žánru   Pro seminář vedený dr. S. Schneiderovou: další literatura a úkoly jsou specifikovány v kurzu Komunikace s médii v moodlu.

Anotace

Předmět se teoreticky i prakticky věnuje komunikaci s médii, jednotlivým typům a specifikům mediální komunikace, aktuální české mediální krajině. Kurz se věnuje rovněž rétorice a umění vyjadřování, verbální i nonverbální komunikaci a dalším pragmalingvistickým dovednostem (persvaze, asertivita, flexibilita, empatie).

Důraz bude kladen na praktický nácvik veřejného vystupování, simulaci různých typů komunikačních situací a soustředění se na schopnost kritické analýzy projevu vlastního, dalších komunikačních partnerů, veřejných mluvčí atd. Probírána bude také volba adekvátních vyjadřovacích a stylových prostředků spolu s celkovým přiměřeným vystupováním; důsledně vyžadována bude znalost spisovné normy a patřičné vystupování vzhledem k dané komunikační situaci, médiu, žánru, útvaru.

Obsah i forma veřejných vystoupení bude demonstrována na aktuálních praktických příkladech především z českého mediálního prostředí a veřejného prostoru. Studenti získají kromě základních poznatků o komunikaci zejména konkrétní orientaci v každodenní praktické, veřejné, odborné či mediální sféře a v komunikačním chování, mluvení, psaní a argumentaci se zaměřením na oblast marketingové komunikace.