1.Představení předmětu. Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.
2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum. Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.
3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Kvalitativní metoda - úvod
5. Interpretace sdělení.Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.
7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení. Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů. Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené a axi ální kódování. Paradigmatický model.
12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.
Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodami výzkumu mediálních sdělení, s rozdíly mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišnostmi v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení aplikující metodu a konkrétní problém z oblasti studia médií.
Studující si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také postupy zakotvené teorie, sémiotickou analýzu nebo základy kritick é analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory.
Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.