Charles Explorer logo
🇨🇿

Nová média

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB308

Sylabus

*1. cyklus: 10.3. Co je nového na nových médiích?

Přednáška: Teoretické přístupy k novým médiím, úvod do literatury, nejvýznamnější práce, terminologie

• Žijeme v informačním světě?

• Co jsou a co nejsou nová média

• Principy nových médií, základní charakteristiky

• Hlavní směry v teorii, doporučení autoři a teoretické texty

Domácí úkol: Přečtete si text od Jeana Baudrillarda „Simulacra and Simulations“ (vyšel např. v: BAUDRILLARD, Jean: Selected writings: Second edition, revised and expanded. Ed. Mark Poster. Stanford University, Stanford: 2001. s. 169-187.) najděte příklad současné nebo nedávné kauzy v médiích, která by odpovídala Baudrillardově pojetí simulace a simulakry. Demonstrujte na této kauze vliv/přítomnost nových médií resp. aspektu virtuality, simulace. Jako extrémní příklad může sloužit skandál vyvolaný publikováním neexistujících faktů, který má ovšem „reálný“ dopad do reálného světa. Může to také být zpravodajství z válečného konfliktu, kauza „ptačí chřipka“ případně jakákoliv kauza podobná příběhu z filmu „Vrtěti psem“. (Rozsah 60 – 120 ř.)

Literatura k samostatnému studiu:

K dispozici jsou různé úvody a „definice“ toho, co jsou nebo naopak nejsou nová média. Seznamte se s nimi a sledujte, jak mohou být nová média různě nahlížena a chápana. Dále jsou k dispozici dnes již „klasické“ texty uvádějící do problematiky „novosti“ nových médií.

• „What is new media?“ Kap. 1 (s. 18-61) z knihy: Manovich, Lev. The language of new media. MIT Press, Cambridge: 2000.

• Vin Crosbie: What is new media? (Dostupné z: http://www.digitaldeliverance.com/philosophy/definition/definition.html )

• Miroslav Petříček: Síť aneb tělo bez orgánů. Filosofický časopis. Roč. 46 (1998), č. 1. s. 67-71.

*2. cyklus: 21.3. Rozhraní mezi „novým“ a „starým“

Přednáška: Vliv technologického podloží na kulturu nových médií, kód jako jazyk nových médií

• „Historie“ nových médií jako vysvětlení současné kyberkultury

• Jazyk nových médií na příkladu rozhraní mezi tištěnou a elektronickou kulturou

Domácí úkol: Na základě četby textů Lva Manoviche analyzujte konkrétní příklad vzájemného ovlivňování tištěných médií a nových médií.. Můžete zvolit přístup hledání konfliktu nebo rozporu, který ukazuje na výše zmíněné „rozhraní“; může jít například o problém katalogizace (popisu obsahu internetu, metadata), vyhledávání, archivace, vztahu mezi psaným a mluveným projevem, textovým a obrazovým, lineárním a ne-lineárním, vztahu autor-čtenář a odpovědnosti k dílu apod.

Literatura k samostatnému studiu:

• The culture of the internet. In: CASTELLS, Manuel. The Internet galaxy. Reflections on the Internet, business, and society. Oxford: Oxford University Press, 2001.

• „The interface“. s. 62-77 z knihy: Manovich, Lev. The language of new media. MIT Press, Cambridge: 2000.

• GALLOWAY, Alexander R. Protocol vs. Institutionalization. s. 187-198. In.: CHUN, Wendy Hui Kyong, KEENAN, Thomas. New media, old media: A history and therory reader. Routledge, New York: 2006.

*3. cyklus: 12.5. Existuje nový mediální průmysl?

Přednáška: Konkrétní formy nových médií a jejich dopad na společnost

• Jsou nová média svobodnější než ta tradiční?

• Nová média a demokracie

• Jak funguje průmysl nových médií?

• Kulturní reakce na nová média: virtuální komunity, kyberdemokracie a politika

Domácí úkol: Vyberte si jedno z témat, které vás zaujalo. Popište a na základě četby analyzujte konkrétní příklad z mediální praxe. Může se jednat například o rozbor konkrétního produktu (film + kniha + web + atd.) a synergie zaměřené na nová média a nebo o příklad surveillance, moci databází, web kamer apod..

Literatura k samostatnému studiu:

Vyberte si téma, které vás zaujalo, první dva odkazy uvádějí do problematiky svobody a demokracie, další tři pak popisují mediální průmysl. Zde jsou k dispozici základní texty, můžete si vybrat vždy jeden z uvedených textů, pro hlubší seznámení s konkrétním tématem si však přečtěte více.

• David Lyon, From Big Brother to Electronic Panopticon (In: The Electronic Eye: The Rise of Surveillance Society (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1994): 57-80.)

• Foucault and databases: Participatory surveillance. s. 69-98. In.: POSTER, Mark. The mode of information: Poststructuralism and social context. Chicago: The University of Chicago Press, 1990. 179. s. ISBN 0-226-67596-3.

• CROTEAU, David - HOYNES, William. The new media giants: Changing industry structure. s. 21-39. In.: DINEZ, Gail, HUMEZ, Jean M. Gender, race and class in media: a text reader. London: Sage, 2002. 2. vyd. 776 s. ISBN 0-7619-2261-X.

• MCCHESNEY, Robert. The Titanic sales on: Why the internet won´t sink the media giants. s. 677-683. In.: DINEZ, Gail, HUMEZ, Jean M. Gender, race and class in media: a text reader. London: Sage, 2002. 2. vyd. 776 s. ISBN 0-7619-2261-X.

• The Internet. s. 55-73. In.: Bagdikian, Ben H. The new media monopoly. Beacon Press, Boston: 2004.

*Zakončení:

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška se skládá z vypracování eseje na vybrané téma vztahující se k problematice nových médií a prověřující zvládnutí předepsané literatury.

Podmínkou pro úspěšné zakončení je to, aby student měl přijatá všechna domácí cvičení zadaná v daném semestru.

Anotace

V úvodu budou studenti/tky seznámeni se základními teoretickými přístupy v oblasti studií nových médií, základní literaturou a terminologií. Studenti/tky se seznámí s vybranými charakteristikami nových médií potřebnými pro jejich hlubší pochopení a rozbor a dále se zaměří na konkrétní dopady nových médií na mediální průmysl a na společnost.

Každý cyklus bude stavět na domácí četbě, diskuzi na hodině a bude s ním vždy souviset domácí úkol, rozbor konkrétního jevu nebo mediálního produktu.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.