*1. cyklus: Obecný úvod do metod výzkumu a) 1. Týden
Přednáška: Úvod do výzkumu. Základní pojmy a přístupy
Seznámení se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fáze výzkumného procesu, popis jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizované typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření, trackingové výzkumy).
Domácí úkol: Připravit srovnávací tabulku výhod/nevýhod a možností aplikace jednotlivých výzkumných technik b) 2. týden
Samostudium: Techniky sběru dat a možnosti jejich uplatnění v praxi
Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum
Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada
Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum
Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu
*2. cyklus: Historie mediálního výzkumu a) 1. týden
Přednáška: Významné projekty mediálního výzkumu v historii
Přehled nejvýznamnějších výzkumných projektů v oblasti mediálního výzkumu; konkrétní okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formy jejich řešení; využitelnost v minulosti prováděných výzkumů v současné výzkumné praxi.
Domácí úkol: Popsat vybraný výzkumný projekt z historie v podobě souvislého textu (cca 5 – 10 normostran) b) 2. týden
Samostudium: Média jako specifický produkt; čtenář/posluchač/divák jako specifický spotřebitel
Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press
Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum
Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce
Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman
Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications
Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu
*3. tématický blok: Praktické souvislosti mediálních výzkumů v ČR a) 1. týden
Přednáška: Aktuálně realizované výzkumné projekty v ČR
Představení hlavních mediálních výzkumů realizovaných v současnosti (zejm. Mediaprojekt, LAE, MML, peoplemetrový výzkum). Historie projektu, používaná metodika, možnosti využití dat.
Domácí úkol: Interpretovat publikovaná data z Mediaprojektu; přepravit soubor konkrétních doporučení, která z údaj ů vyplývají b) 2. týden
Samostudium: Možnosti a limity využití údajů z aktuálně realizovaných výzkumných projektů
Literatura: rozdané texty c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu
*4. blok: Konzultace
V době po skončení 3. tématického celku a před zkouškovým obdobím mají studenti možnost konzultovat dvě hodiny v týdnu.
*Zakončení:
Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška má prezenční charakter (nelze ji tedy složit prostřednictvím Internetu) a její součástí je zpracování konkrétního praktického úkolu týkajícího se práce s výsledky mediálního výzkumu.
Podmínkou zápisu ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny tři domácí úkoly zadané během semestru.
This course will acquaint the students with basic terms used in research. It will deal with phases of research process, description of research methods (questionnaire, interview, content analysis, observing); mostly used types of research (ad hoc study, panel study, "tracking" research).
Students will get acquainted with most important research projects in media research, problems of media research in the past and their solution.