Sylabus předmětu
Rozbor právního prostředí českých médií
Název předmětu: Rozbor právního prostředí českých médií
Kód předmětu: JJB327
Jméno vyučujícího: JUDr. PhDr. Josef Benda, Ph.D., LL.M.
Rozsah výuky: 3 přednášky v kontaktní výuce 3 bloky samostudia 3 praktická cvičení formou domácích úkolů praktické konzultace po dobu výuky prostřednictvím Internetu
Stručný program předmětu: 1. cyklus: tiskový zákon, právo na ochranu osobnosti
Přednáška: tiskový zákon a právo na ochranu osobnosti
Oprávnění k vydávání periodického tisku. Povinnosti vydavatele. Ochrana osobnosti - institut presumpce neviny, právo na odpověď, právo na dodatečné sdělení.
Obecná úprava práva na ochranu osobnosti. Zvláštní osobnostní práva (práva autorská, práva výkonných umělců). Ochrana dobrého jména právnické osoby.
Samostatné studium: a) právní předpisy: tiskový zákon, Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod, občanský zákoník - vybrané části, zákon o přestupcích, trestní zákon - vybrané části; b) studijní literatura:
Benda, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007;
Červený, Z. - Šlauf, V.: Přestupkové právo. Praha: Linde, 2006;
Chaloupková, H.: Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Komentář. Praha: C.H.Beck, 2006;
Jelínek, J.a kol.: Trestní zákon a trestní řád. Poznámkové vydání s judikaturou. Linde, Praha 2007;
Sokol, T.: Tisk & právo. Tiskový zákon s komentářem. Praha: Orac, 2001;
Švestka, J. - Jehlička, O. - Škárová, M. - Spáčil, J. a kol.: Občanský zákoník. Komentář. 10. vydání. Praha: C.H.Beck, 2006; 2. cyklus: zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, provozovatelé vysílání ze zákona, zákon o regulaci reklamy
Přednáška: zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související
Oprávn ění k šíření rozhlasového a televizního signálu (vysílací licence). Digitální a analogové vysílání. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a její odlišení od dalších mediálních rad. Udělování licencí. Registrace převzatého vysílání. Práva a povinnosti provozovatele vysílání.
Česká televize a Český rozhlas jako provozovatelé vysílání ze zákona.
Vymezení reklamy. Obecné náležitosti reklamy. Zvláštní druhy reklamy. Zakázané druhy reklamy.
Samostatné studium: a) právní předpisy: zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon o regulaci reklamy, zákon o České televizi, zákon o Českém rozhlase; b) studijní literatura:
Chaloupková, H. - Holý, T.: Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související. Praha: C.H.Beck, 2004;
Nováková, E. - Jandová, V.: Reklama a její regulace: Praktická příručka. Praha: Linde, 2006;
Vysekalová, J. - Mikeš, J.: Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007;
Winter, F.: Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007; 3. cyklus: autorský zákon, zákon o ochraně osobních údajů
Přednáška: Autorský zákon a předpisy související
Právo autorské. Definice nehmotného statku. Osobnostní práva - majetková práva. Trvání práv. Bezúplatné zákonné licence. Smlouvy z práva autorského. Práva související s právem autorským. Organizace kolektivně spravující autorská práva.
Zákon o ochraně osobních údajů.
Samostatné studium: a) právní předpisy: autorský zákon, zákon na ochranu osobních údajů; b) studijní literatura:
Dobřichovský, T.: Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví. Praha: Linde, 2004; Chaloupková, H. - Holý T.: Autorský zákon. Komentář. Praha: C.H. Beck, 2006;
Kříž, J. - Holcová, I. - Kordač, J. - Křesťanová, V.: Autorský zákon a předpisy souvisící. Praha: Linde, 2005;
Kučerová, A. - Bartík, V. et al.: Zákon o ochraně osobních údajů. Komentář. Praha: C.H.Beck, 2003;
Telec, I. - Tůma, P.: Autorský zákon: komentář. Praha: C.H.Beck, 2007;
PŘEDMÉT S KÓDEM JJB327 SI ZAPISUJI POUZE STUDENTI, KTEŘÍ MAJÍ PŘEDMĚT POD TÍMTO KÓDEM VE SVÉM STUDIJNÍM PLÁNU. VŠICHNI OSTATNÍ STUDENTI SI ZAPISUJÍ TENTO PŘEDMÉT S NOVÝM KÓDEM JJB601.
Předmět Rozbor právního prostředí českých médií poskytuje posluchačům bakalářského kombinovaného studia oboru
Mediální studia přehled o základních právních pojmech a relevantních právních normách vztahujících se k médiím v
České republice. Cílem kurzu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy českých médií. Důraz je kladen na práci s texty zákonů.
Na praktických příkladech si studenti osvojí řešení jednoduchých právních problémů, které je mohou potkat při výkonu novinářské praxe. Součástí kurzu jsou i praktická domácí cvičení, spočívající v řešení jednoduchých příkladů.