Syllabus of the subject
Czech Media Law
Name of the subject: Czech Media Law
Code of the subject: JJB327
Teacher name: JUDr. PhDr. Josef Benda, Ph.D., LL.M.
Scope of classwork: 3 lectures in contact education 3 blocks of self-study 3 practical exercises - homeworks operative constultations for the duration of the education through Internet
Brief program of the subject: 1. cycle: Press Law, Right for Protection of Personality
Lecture: Press Law and the Right for Protection of Personality
Oprávnění k vydávání periodického tisku. Povinnosti vydavatele. Ochrana osobnosti - institut presumpce neviny, právo na odpověď, právo na dodatečné sdělení.
Obecná úprava práva na ochranu osobnosti. Zvláštní osobnostní práva (práva autorská, práva výkonných umělců). Ochrana dobrého jména právnické osoby.
Self-study: a) Legal Regulations:
Press Law, The Constitution of the Czech Republic, Declaration of Basic Rights and Freedoms, Convention on Protection of Human Rights and Basic Freedoms and the Protocols Concurred to this Convention, Civil Code - selected parts, Act on Transgressions, Penal Code - selected parts; b) Study literature:
Benda, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007;
Červený, Z. - Šlauf, V.: Přestupkové právo. Praha: Linde, 2006;
Chaloupková, H.: Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Komentář. Praha: C.H.Beck, 2006;
Jelínek, J.a kol.: Trestní zákon a trestní řád. Poznámkové vydání s judikaturou. Linde, Praha 2007;
Sokol, T.: Tisk & právo. Tiskový zákon s komentářem. Praha: Orac, 2001;
Švestka, J. - Jehlička, O. - Škárová, M. - Spáčil, J. a kol.: Občanský zákoník. Komentář. 10. vydání. Praha: C.H.Beck, 2006; 2. cycle: Act on Operation of Radio and Television Broadcasting, Czech Television Corporation, Czech Radio Corporation, Act on Regulation of Advertising
Lecture: Act on Operation of Radio and Television Broadcasting and related legal regulations
Authorization for radio and television broadcasting (broadcasting license). Digital and analog broadcasting. Council for Radio and Television Broadcasting and its differentiation from other media councils. Licensing. Registration of re-broadcasting. Rights and Obligations of Broadcasters.
Czech Television Corporation and Czech Radio Corporation as operators of broadcasting by law.
Definition of advertising. General appropriateness of advertising. Special kinds of advertising. Banned and restricted types of advertising.
Self-study: a) Legal Regulations:
Act on Operation of Radio and Television Broadcasting, Czech Television Corporation, Czech Radio Corporation, Act on Regulation of Advertising; b) Study Literature:
Chaloupková, H. - Holý, T.: Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související. Praha: C.H.Beck, 2004;
Nováková, E. - Jandová, V.: Reklama a její regulace: Praktická příručka. Praha: Linde, 2006;
Vysekalová, J. - Mikeš, J.: Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007;
Winter, F.: Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007; 3. cycle: Act on Copyright Law, Act on Protection of Personal Data
Lecture: Act on Copyright Law and related legal regulations
Copyrigh Law. Definition of incorporeal good. Personage rights - property rights. Duration of rights. Free legal licenses. Contracts resulting from copyright law. Rights related to copyright law. Organizations collectively administering copyright laws.
Act on Protection of personal data.
Self-study: a) Legal Regulation:
Act on Copyright Law, Act on Protection of Personal Data; b) Study Literature:
Dobřichovský, T.: Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví. Praha: Linde, 2004; Chaloupková, H. - Holý T.: Autorský zákon. Komentář. Praha: C.H. Beck, 2006;
Kří ž, J. - Holcová, I. - Kordač, J. - Křesťanová, V.: Autorský zákon a předpisy souvisící. Praha: Linde, 2005;
Kučerová, A. - Bartík, V. et al.: Zákon o ochraně osobních údajů. Komentář. Praha: C.H.Beck, 2003;
Telec, I. - Tůma, P.: Autorský zákon: komentář. Praha: C.H.Beck, 2007;
The Subject "Czech Media Law" provides to the students of the combined bachelors´field of study "Media studies" survey on basic concepts of law and relevant legal regulations related to media in Czech Republic.
The aim of the subject is to provide to the atttendants orientation in the legal environs of Czech media, with stress on practical questions and topical problems of Czech Media. Emphasis is being given to the work with texts of legal enactments
The attendants will assume the ability to resolve easy legal issues, which they may encounter during their newspapering.
Practical homeworks form part of the course; these consist in solving of elementary legal cases.