Nová media a společnost
KOMBINOVANÉ STUDIUM ZS 2016
Kurz probíhá formou přednášky provázené diskusemi. Od studentů se vyžaduje účast, živá a inteligentní aktivita a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii; 2. vložit dva příspěvky (cca 3-5 NS) na blog předmětu; 3. složit test z povinné literatury. Na první setkání není nutné zadanou literaturu načíst, ale je třeba ji mít nastudovanou k testu. Na další setkání je již vždy třeba přečíst zadané texty.
Výsledky testů budou vyv ěšeny. 25. 11.
Přednáška: Média a společnost obecně, vize nových médií, situovanost
Četba:
Jakub Macek: Poznámky ke studiím nových médií (str. 95-158)
Nancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 22-50)
Raymond Williams: Television (SIS, str. 1-7)
Jonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (str. 19-35), http://futureoftheinternet.org/download
Prezentace: http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/nmprague-1-technology-and-society/ 25. 11. (pokračování)
Kolektivní inteligence, produsage, transmediální vyprávění a jejich kritika
Četba:
Pierre Lévy: Collective Intelligence (úryvek v SISu)
Cory Doctorow: Metacrap http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm
Axel Bruns: Produsage (úryvek v SISu)
Henry Jenkins: Transmedia 101 & 202 http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html 16. 12.
Přednáška: Kultura sdílení a copyright, "memy", nová média a demokracie, sociální sítě
Četba:
Henry Jenkins: If It Doesn’t Spread, It’s Dead (části 1, 6, 7) http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html
Cory Doctorow: Lockdown (článek) nebo přednáška The Coming War on General Computation, http://boingboing.net/2012/01/10/lockdown.html http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg
Nancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 72-97)
Danah Boyd: Facebook privacy trainwreck (v SISu)
ODKAZY NA PREZENTACE: http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/wctly5ngsgvk/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/fjdzimps55ms/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/ynmznwkrfg0s/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/kvg7qgvrz97c/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/t4ysyxfpq_iu/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/sdgh9m7gukao/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
ÚKOLY:
Oba úkoly budou publikovány na blog předmětu (Centrální mozek lidstva) 1. Publicistický článek o fenoménu v oblasti nových médií, který je propojen s tématy "PRODUSAGE", KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE nebo TRANSMEDIÁLNÍ VYPRÁVĚNÍ (3-4 NS) - termín 2. 12. 23:59
Detaily:
Žurnalistický clánek dlouhý 3-4 NS, který pojme vámi zvolené téma z hlediska jednoho z výše uvedených konceptů, o nichž si přečtete v literatuře a které také představíme na setkání 1. 11. S výběrem tématu si nelámejte hlavu, tyto fenomény se na Internetu projevují na každém rohu, a navíc jsou jejich definice poměrně volné, takže si je můžete "přizpůsobit". Muže se jednat o témata z populární i "vysoké" kultury nebo z politického, komerčního, veřejného či zájmového diskurzu. Buďte pokud možno originální a neopakujte, co již bylo napsáno. Nicméně se existujícími příspěvky můžete inspirovat (ovšem těmi, které odpovídají zadání tohoto úkolu, na blogu jsou i úkoly jiného typu - zjistíte to snadno). Nadpis zvolte vtipný a jasný. Využijte toho, že příspěvek na blog je hypertext. Použijte obrázky a odkazy. 2. Populárně naučný článek čerpající z existujících studií (resp. studie) o nových médiích (primárně zahraničních studií) na blog 3-4 NS - termín 11. 12. 23:59
Podrobnější zadání:
Publicistický článek přibližující výsledky výzkumu nových médií nebo teoretické přístupy k nim. Publikujete jej na blog předmětu. Vaším cílem je přístupně a přitom nezkresleně podat zprávu o vědeckém článku, který si přečtete. Váš text musí obsahovat:
- Představení autorů
- Jasné vymezení tématu
- Subdisciplina nebo výzkumná tradice, ke kterým se autoři řadí
- Charakteristika textu (zpráva z výzkumu, teoretická diskuse, shrnutí literatury, polemika, …)
- V případě výzkumů - použité metody
- Výsledky
- Diskuse; je-li to relevantní, tak srovnání
- Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČR
Vždy je nutné, abyste informace o svém článku zadali do sdíleného dokumentu: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiCeAzNMWz6MdFRCUVBVU05BVFFtT0VpNTBFQllRRnc#gid=0
Neopakujte již použité články (nebojte, vyjde na všechny).
Zdrojové články můžete čerpat z následujících zdrojů:
(Musí se týkat nových médií a pokud možno jednoho z témat, jichž se dotýká zadaná literatura. Ne všechny časopisy v seznamu se zabývají čistě novými médii. Musí se jednat o "statě" ("articles"), nikoli recenze knižních publikací. Pokud máte pochybnosti, konzultujte výběr s vyučujícím.)
V databázi SAGE:
New Media & Society
Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies
Television & New Media
Media, Culture & Society
Taylor & Francis Online: Information, Communication & Society
Wiley online: Journal of Computer-Mediated Communication
(Výše uvedené databáze jsou dostupné na fakultních počítačích a přes stránky knihovny)
Elsevier:
Computers in Human Behavior
Open access žurnály:
Participations, http://www.participations.org/
Journal of Transformative Works & Cultures, http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc
First Monday, http://firstmonday.org/index
International Journal of Communication, http://ijoc.org/index.php
Social media + Society
Cyberpsychology, http://www.cyberpsychology.eu/index.php
Editované publikace v knihovně (mezi nejnovějšími knihami najdete kolekce kapitol na témata z nových médií, např. publikaci Ethics of Emerging Media, Residual Media)
Kurz poskytuje nástroje k porozumění pozici, úloze a struktuře nových médií v kultuře a společnosti. Nejprve se věnuje konceptu novosti a vývoji a apropriaci mediálních technologií, poté se zaměří na obecné a specifické teorie médií, měnící se úlohu publika a dopad informačních technologií na společnost.
Otázky, které si budeme klást, jsou například: Co je na nových médiích opravdu nového? Kdo určuje, který způsob komunikace přežije, který se promění a který se odsune na okraj? Jak se šíří obsah na Internetu, kdo jej vytváří, kdo jej užívá a jak? Přispívají informační technologie k demokratické diskusi? Dávají sílu jednotlivci, nebo mu ji berou? Naším teoretickým východiskem budou sociální teorie médií. Budeme nová média studovat především jako kulturní a sociální praxi; zaměříme se na to, jak společenské struktury, konvence a způsoby užití formují jejich podobu.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.