Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem médií v 19. a 20. století a s přihlédnutím ke zlomovým událostem starších období určujících další vývoj. Vzhledem k šíři záběru se v ýklad soustředí na nejvýznamnější události a dějinné etapy vývoje médií. Předmět bude zaměřen zejména na vývoj v Evropě a v USA.
Rozpis okruhů 1. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, společenské a technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií 2. Velké vydavatelské osobnosti 19. a 20. století a) rozvoj významných deníků v rozhodujících zemích Evropy a v USA (např. The Times, The New York Times, Berliner Tagblatt, Vossische Zeitung, Le Figaro, Le Temps ad.) b) vznik tisku politických stran ve druhé polovině 19. století, vývoj politického tisku ve 20. století c) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku - northcliffovská revoluce, struktura britského tisku ve 20. století d) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století, vybrané osobnosti mediálních podnikatelů 20. století (Hugenberg, Springer, Maxwell. Murdoch) 3. Vývoj žurnalistiky ve 20. století a) žurnalistika a politický systém (muckraking, masové využívání propagandy v období 1. pol. 20 stol.) b) komercionalizace mediálních obsahů ve 20. století c) proměna konceptu svobody projevu a svobody médií