Podmínky pro splnění studijních povinností: prokázání osvojených znalostí v písemném testu a zpracování eseje na vybrané téma v minimálním rozsahu 3 normostran (5400 znaků elektronického textu)
Organizace studia: předmět je veden přednáškovou formou s důrazem na samostatné studium předepsané literatury
Zakončení: předmět je zakončen zkouškou (písemný test) a esejí v minimálním rozsahu 3 normostran nebo 5400 znaků elektronického textu
Stručný program přednášek: 1 - 2. Analýza a interpretace dat
Statistické zpracování a analýza dat, multivariační techniky, interpretace, náhodná chyba. 3. Institucionalizace výzkumů, vývoj v České republice
Institucionalizace v USA, v Evropě, mezinárodní spolupráce. Mezinárodní a národní asociace, standardy kvality. Historie výzkumů veřejného mínění u nás – stav před 2. světovou válkou, poválečné a normalizační období, situace po roce 1989. 4. Metodologická a společenská kritika výzkumů veřejného mínění
Prezentace výsledků výzkumů, jejich argumentační použití v politické a veřejné komunikaci – problémy a rizika. Role výzkumů ve společenské praxi. Kritika metodologie, kritika demokratických funkcí výzkumů 5. Využití výzkumů v médiích
Role výzkumů v médiích, možnosti a meze jejich prezentace, možná interpretační zkreslení, prezentace výzkumů jako zdroj mínění 6. Volební výzkumy
Motivační výzkumy, předvolební výzkumy preferencí, exit polls. Důsledky rozdílů v metodice agentur, interpretace dat. 7. Kvalitativní výzkumy
Historie kvalitativního výzkumu – metoda mass observation
Metodologické principy, nestandardizovaný rozhovor - individuální, skupinový. Focus groups - ohniskové skupiny 8. Metody a techniky výzkumu trhu – vztah k výzkumů veřejného mínění
Různé techniky výzkumu trhu, metody analýzy spotřebitelského chování a životního stylu 9. Komunikační výzkum, výzkum publika
Historie komunikačního výzkumu, současné trendy, výzkumy publika pomocí hromadného dotazování, využití kvalitativních metod 10. Současné trendy ve výzkumech mínění a médií
Hlavní trendy v evropském a světovém kontextu, specifika České republiky, stěžejní témata výzkumu, otázky metodologie, prezentace výsledků
Předmět Výzkum veřejného mínění II tématicky navazuje na předmět Výzkum veřejného mínění I. V první části pokračuje výklad metodologie - problematika statistického zpracování a interpretace dat.
Dále se výuka zabývá institucionalizací výzkumů a s tím související metodologickou i demokratickou kritikou z hlediska jejich zpětného vlivu na veřejné mínění. Podrobněji se rozebírá využívání výzkumů v médiích.
Další část je zaměřena na volební výzkumy a na vzájemné vazby mezi výzkumy mínění a trhu. Závěr kurzu je věnován kvalitativním metodám při výzkumu mínění, komunikačnímu výzkumu a některým typům kvantitativního zkoumání mediálního publika.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.