Charles Explorer logo
🇨🇿

Kritické teorie médií

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM073

Sylabus

1: 17.2. Seznámení s kurzem, jeho pravidly a sylabem 2: 24.2. Média a společnost I - základní analytické pojmy, zdroje a součásti

Reifová, I., 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. 3: 2. 3. Média a společnost II - základní metody výzkumu

Hagen, L., Končelík, J., Reifová, I., Scherer, H., Schulz, W., 2011. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. 4: 9.3. Samostatná četba: ! Přednáška se nekoná! 5: 16.3. Reprezentace reality - Durkheim, Baudrillard

Barthers, Roland. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán.

Baudrillard, Jean. 1996. O svádění. Olomouc: Votobia. 6: 23.3. Kritika masové kultury

Strinati, D. 1995. An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. 7: 30.3. Kritika masové kultury - základní pojmy marxismu

Fromm, Erich. 2004. Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek. 8: 6.4. Kulturní průmysl a populární kultura (Frankfurtská škola)

Adorno, Theodor W. 2009. Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh. 9: 13.4. Populární kultura a kultura každodennosti (Birmingham)

Gray, Ann. 2007. "Introduction". In Ann Gray, Jan Campbell, Mark Erickson, Stuart Hanson, Helen Wood (eds.), CCCS Selected Working Papers, Volume 1, Routledge. 10: 20.4. Průběžný test z literatury 11: 27.4. Multikulturalismus a feminismus (Gilroy, Spivak, Radway)

Radway, J. 2007. Čtení romancí: Ženy, patriarchát a populární literatura. In: Ženská literární tradice a hledání Identit. Antologie angloamerické literární teorie. Libora Oates-Indruchová (ed.). Brno: Slon. 12: 4.5. Rektorský sportovní den 13: 11.5. Neotechnologický determinismus, nový materialismus, mediální ekologie a archeologie

Harraway, Donna. 2002. Manifest kyborgů. In: Politika rodu a sexuální identity. Sociální studia, no. 7. http://jussiparikka.net/category/new-materialism/ 14: 18.5.  Dewesternizace mediálních studií

Anotace

Předmět uvede studentky a studenty do vybraných kritických teorií a konceptů sociální, kulturní a epistemologické role médií. Zaměří se na kulturně-společenský kontext vzniku a rozvoje kritických teorií s příklonem ke dvěma hlavním ohniskům: Frankfurtské škole a Birminghamskému centru pro současná kulturální studia.

Představí vybrané autory a autorky, jejich teorie, koncepty a výzkumy, jež vedly k utváření pohledu na roli a moc médií ve společnostech dvacátém století. Budeme se ovšem zabývat mediálními studii jakožto živou vědou, která se odehrává nejen na konferencích a stránkách odborných publikací, ale též v debatách na webech a v blozích, a musí se soustavně vyrovnávat nejen s bouřlivým vývojem předmětu zkoumání, ale i samotných nástrojů rozvíjení a legitimizace své vlastní disciplíny.

V závěru semestru se proto budeme věnovat i nejžhavějším současným směrům v teorii a filozofii médií ("cestující teorie", internacionalizace, de-westernizace, tzv. nový materialismus, O-O-O, mediální ekologie, archeologie a gramotnost).