Charles Explorer logo
🇨🇿

Politika a média

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM086

Sylabus

1. Politický prostor v demokracii, vymezení základních pojmů (demokracie, občanská společnost, sociální instituce, politický režim, systém vlády), metodologie sociálních věd

2. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti: vůdci veřejného mínění (opinion leaders), teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace (Deutch), dvoustupňový komunikační tok (Katz, Lazarsfeld), spirála mlčení (Noelle - Neumann)

3. Politická propaganda, mobilizace veřejného mínění

4. Parametry politické komunikace, autonomie komunikačních médií ve vztahu k politice, komunikační funkce v různých typech politických systémů, média v demokracii a totalitních režimech

5. Média a politická kultura

6. Teorie komunikace a reflexe role médíií v soudobé politologii a sociologii

7. Vybrané teoretické modely v současné sociologii a politické vědě (teorie racionální volby, teorie přechodů, konsociační demokracie, teorie her, behavioralismus)

8. Volby, volební chování, strany a role médií v předvolební strategii, typy předvolební agitace

9. Politický marketing v ČR po roce 1989

10. Politický marketing v USA. Počátky, metody a techniky

Anotace

Obsahově je kurz rozčleněn do 3 základních bloků. V první části se věnuje klíčovým teoretickým přístupům k politické komunikaci (Lazarsfeld, Deutch, Sartori, Habermas, Noelle Neumann atd.), resp. základním výzkumným technikám, které popisují cirkulaci politických postojů v rámci politického systému a to mezi třemi klíčovými entitami: veřejností, médii a politickými aktéry.

Druhá část je věnována politické propagandě, jak v dimenzi teoretické, tak i v dimenzi časové a prostorové, včetně interpretace typů a metod politické propagandy v v tradičních pluralitních demokraciích i v totalitních režimech. Třetí část je zaměřena na praktickou aplikaci teoretických koncepcí v rámci politického marketingu či přesněji volebních a politických kampaní, a to zejména v České republice po r. 1989.

Speciální pozornost bude věnována také politickému marketingu v USA, kde má historie politické komunikace své autentické počátky, kde se rozvinuly její techniky a nadto dosáhly své nejsofistikovanější úrovně.