Témata předná šek: 1. Úvod do předmětu - seznámení s cíli předmětu, studijními povinnostmi a studijní literaturou; periodizace médií. 2. Období druhé republiky a Protektorátu Čechy a Morava Druhá republika: úloha tisku při změně politického uspořádání - cenzura - zastavení vydávání novin a časopisů. Protektorát Čechy a Morava: média jako prostředek propagandy - změny ve struktuře tisku - cenzura - aktivističtí novináři - Národní svaz novinářů - ilegální tisk - perzekuce novinářů - fungování rozhlasu za protektorátu - zahraniční rozhlasové vysílání (Londýn, Moskva). 3.
Léta 1945-1948 nový počátek a návaznost na staré tradice nová organizace tisku v Československu - úloha ministerstva informací - očista novinářského stavu - Svaz čs. novinářů - otázka cenzury. 4. Postavení a úloha médií v první polovině 50. let studená válka a role médií v ní - akční výbory v únoru 1948 - perzekuce novinářů - legislativní opatření - změny ve struktuře tisku - Hlavní správa tiskového dohledu - Svaz čs. novinářů - role médií při politických procesech - počátky televizního vysilání. 5.
Proměny struktury a obsahů médií v letech 1956-1967 význam literárních časopisů, umělecká periodika - struktura tištěných médií - vývoj rozhlasu a televize - proměny cenzury - Svaz čs. novinářů - vzdělávání novinářů. 6. Léta 1968-1969 úloha médií při podpoře politiky Pražského jara - zrušení cenzury - média v srpnu 1968 - obnovení cenzury - nástup normalizace 7.
Nástup a působení normalizace na strukturu, obsahy a postavení médií 1970-1989 personální změny v médiích, stranické prověrky - zrušení titulů periodického tisku - Čs. svaz novinářů ve službách ÚV KSČ - média jako nástroj propagandy - kampaň proti Chartě 77 - vzdělávání novinářů - média v čase přestavby - samizdat, rozhlasové stanice Hlas Ameriky a Svobodná Evropa - Listopad 1989.
Cílem předmětu Média 2. poloviny 20. století je vyložit studentům magisterského studia oboru Mediální studia historii médií v období let 1938-1989. Studenti se seznamují s vývojem a postavením médií především v české společnosti.
Pojetí předmětu Média 2. poloviny 20. století vychází z představy, že roli médií nelze pochopit bez poznání úzkého a stále komplexnějšího propojení politických, ekonomických a společenských proudů ve společnosti s mediální produkcí a strukturou médií.