Stručný program seminářů: Redigování a zpracování textů 1.Úvodní seminář ? uvedení do problematiky, praktické cvičení s denním tiskem 2.-5. Praktická cvičení ? zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, ověřování informací.
Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v tisku. 6.-7. Praktická cvičení ? zpravodajské příspěvky v audiovizuálních médiích a texty a fotografie v tisku, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů a fotografií v tisku a příspěvků (textů) v audiovizuálních a nových médiích. 8.
Praktická cvičení ? určování agendy, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 9. Praktická cvičení ? tematické celky.
Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 10. Praktická cvičení ? texty bulvární žurnalistiky, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 11.
Praktická cvičení ? titulní strana periodika, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 12. Názorové texty.
Závěrečné hodnocení. Novinářský projekt Vlastní novinářský projekt v podobě zpracovaného tematického celku je třeba odevzdat dle programu semináře (viz dále). Projekt by měl mít rozsah 8-12 normostran psaného textu a obrazové přílohy (fotografie, grafy, schémata apod.).
Projekt musí odpovídat podmínkám zadání dohodnutým v úvodních seminářích. Odevzdaný výsledný výstup je představován textem (standardní úprava rukopisu) v daném rozsahu normostran rukopisu (včetně titulkového aparátu) a přílohami obsahujícími obrazový doprovod, návrh grafického ztvárnění (špígl), seznam použitých zdrojů.
Studenti si budou postupně osvojovat základní dovednosti potřebné pro zpracování určitého tématu (například pro zpravodajský časopis), tematickou stranu v novinách atd.). V diskusi by měli obhájit už samotnou volbu tématu (obhájení tématu bude pedagogovi sloužit jako orientační východisko pro schválení tématu), celkovou skladbu (texty, obrazový doprovod atd.) a cílové médium.
Frekventanti by se měli naučit volit adekvátní žánrové postupy a typy, proporce jednotlivých textů i obrazového doprovodu. Při tvorbě textů využívat relevantní zdroje informací.
Soustavně projekt konfrontovat se zásadami novinářské etiky. 1.-2. Úvodní semináře ? formulování, obhajování a zadání témat novinářských projektů jednotlivým studentům. Vypracování harmonogramu práce na jednotlivých tematických celcích.
Poznámka k zadání tématu: Student navrhne téma a předloží ho ke schválení pedagogovi nejpozději do konce prvního týdne výuky. Během semináře v druhém týdnu výuky bude mít student možnost výběr obhájit.
Studentům, kteří téma neobhájí, bude přiděleno jiné. 3. Diskuse nad tezemi projektu Poznámka k diskusi nad tezemi projektu: Do konce 2. týdne výuky předloží student teze projektu (cca 2 strany rukopisu) 4.
Individuální práce a konzultace dle dohodnutého rozpisu 5. Skupinová konzultace konfrontující míru rozpracovanosti 6.
Individuální práce a konzultace 7.-8. Povinná individuální konzultace jednotlivých autorů, pedagog rozhodne, zda projet připustí k obhajobě 9 Odevzdání zpracovaného projektu 10.-11.
Obhajoby projektů (obhajoby projektů jsou veřejné) 12. Rezerva Redakční praxe 1.-3. týden - praxe v redakci Poznámka: V médiu bude určen pracovník, který studentovi potvrdí/nepotvrdí plnění praxe v redakci.
Předmět Redigování a zpracovávání textů + Novinářský projekt + Redakční praxe se soustřeďuje na praktické úpravy novinářských textů a redakční zpracování textů studenty s důrazem na současnou praxi v českých tištěných a internetových médiích. Náplní seminářů je rovněž kritické hodnocení již uveřejněných textů a jeho využití při vytváření vlastních.
Postupně se studenti praktickou formou dotknou problematiky určování agendy a vytváření tematických celků. Na semináře Redigování a zpracování textů navazuje příprava rozsáhlého novinářského textu a praxe v redakci.