Charles Explorer logo
🇬🇧

Computer games as a new medium

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM169

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Počítačové hry jako nové médium

Vyučující: Jaroslav Švelch  

Studium počítačových her je mladá disciplína, která stále hledá svoji indentitu a metodologii a v souvislosti s tím i odpověď na otázku, čím jsou hry odlišné od ostatních médií a v čem se jim podobají. Přednáška se na počítačové hry zaměří z mnoha pohledů, jako jsou např. formální analýza, herní design, literární teorie, ludologie, kulturální studia, sociologie užití, mediální teorie, politická ekonomie aj. Budeme postupovat od toho, jak hry fungují a nefungují, k tomu, jaká je jejich pozice v našem životě a v naší kultuře. Příklady budou zahrnovat vše od Pongu přes ZX Spectrum a Amigu až po Wii a World of Warcraft.

Ačkoli se zmíníme o strategiích herního designu, nejedná se o předmět, kde se studenti naučí navrhovat hry, ačkoli znalost média dobrému designu jistě napomůže. Jedná se o průřezový předmět, proto budeme moci každému tématu věnovat pouze omezený čas. Studenti ale dostanou dostatek odkazů na literaturu a hry, aby se mohli hlouběji věnovat tomu, co je z herních studií zajímá.

Základními orientačními texty jsou instruktorovy texty:

Co nám říká hra (Iluminace, 2012) http://www.iluminace.cz/images/obsah/svelch_2_12.pdf

Hra pro více hráčů (v knize V sieti strednej Európy, SAP, 2012) http://monoskop.org/images/6/6a/Suwara_Bogumila_Husarova_Zuzana_eds_V_sieti_strednej_Europy_nielen_o_elektronickej_literature.pdf

Jedná se o humanitní předmět, a proto od studentů nevyžaduji technické znalosti. Podmínkou je ovšem schopnost číst teoretické texty v angličtině, neboť to je jazyk herních studií. Pro úspěšné ukončení předmětu se od studentů očekává aktivní účast, a vzhledem k tomu, že budeme hovořit o interaktivním médiu, očekává se interakce. Kdo má počítač-notebook, tablet či přenosnou konzoli, nechť je nosí s sebou. Na každou hodinu by si studenti měli přečíst zadané materiály, které budou k dispozici on-line (15-30 str.).

Každý/á student/ka splní tři úkoly: 1. anotaci historické hry, 2. semestrální úkol: krátkou analýzu (2-3 str.) jedné ze zadaných her, 3. Závěrečnou esej na herní téma (cca 8 str.). Úkoly 1 a 2 budou publikovány na společný blog předmětu. Esej musí být postavena na dialogu s existujícím akademickým textem z oblasti studia her. Může to být shrnutí, polemika, aplikace apod. Výsledné hodnocení se zakládá především na kvalitě eseje, s přihlédnutím ke kvalitě dvou kratších úkolů.

Závěrečná esej - detaily 1.       Zvolte téma z oblasti studia počítačových her, které vás zajímá a ke kterému máte co říct. 2.       Najděte příslušnou akademickou literaturu. Ačkoli se vám možná zdá, že hry jsou nová a zatím chudá disciplina, není to úplně pravda. Věřím, že k jakémukoli zvolenému tématu literaturu najdete. Vaším úkolem je vstoupit do dialogu s existujícím výzkum na dané téma. Schopnost vyhledat literaturu a shrnout ji je důležitou složkou hodnocení eseje. 3.       Zdroje jsou následující: a.       Odborné časopisy:               i.      Gamestudies.org (online)              ii.      eLudamos.org (online)             iii.      Games and Culture (v databázi SAGE)             iv.      New Media  & Society, Television & New Media (mají také hodně článků o hrách) b.      Databáze článků dostupné přes elektronické služby knihovny - zejména EBSCOhost - má vlastní vyhledávač a slušný výběr titulů. c.       Knihy: v knihovně je relativně slušný výběr literatury. d.      Pokud píšete o tématu, které se týká her, ale nikoli jejich specifik jako média, můžete čerpat z literatury k jiným tématům. Např. pokud píšete o překladu počítačových her, vaším zdrojem může být literatura o překladu anime. 4.       Práce může mít různou formu standardních akademických podžánrů: teoretický článek, sumarizace literatury, minivýzkum (např. obsahová analýza hry, etnografický, tj. rozhovory či dotazníky s hráči), komparace, polemika s existující literaturou. 5.       Při zpracování se řiďte obecnými pokyny, které jsou v dokumentu Pokyny k práci" - https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing 6.       Rozsah je cca 8 normostran, v případě témat, která vyžadují dlouhé popisné pasáže, může být více.  

Aktuální termíny, plán a úkoly na ZS 2014 jsou v tomto dokumentu: https://docs.google.com/document/d/1FRyvBhtRWc0kiDroY5SURko93NhqLGg5VYx5_6KDO4o/edit?usp=sharing  

Plán předmětu: 1. Úvod   2. Historie počítačových her  

POVINNÁ: Gettler, J. The First Video Game? http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp

Donovan, T. 2010. Replay: The History of Video Games. Lewes: Yellow Ant.

Williams, D. 2006. A Brief Social History Of Gameplay. In in Vorderer, P. - Bryant, J. (eds.) Playing Video Games: Motives, Responses, and Consequences. New Jersey: Lawrence Erlbaum. dmitriwilliams.com/WilliamsSocHist.doc

Levy, S. 1984. Hackers. New York: Double Day.

Poole, S. 2004. Trigger Happy. London: Fourth Estate.

Kirkpatrick, G. (2012). Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981-1995. Game Studies, 12(1).

Hry: Spacewar!, Pong, Zork, Knight Lore, Super Mario Bros, 3D Death Chase, Doom, RuneScape.   3. Co je to hra? Formování herních studií  

POVINNÁ: Frasca, G. 2003. Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology. In Video/Game/Theory. Edited by Mark J.P. Wolf and Bernard Perron, http://www.ludology.org/articles/VGT_final.pdf

Huizinga, J. 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin.

Caillois, R. 1998. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.

Bogost, I. 2006. Comparative Video Game Criticism. In Games And Culture 2006 1:41.

Bogost, I. 2009. Videogames Are A Mess. http://www.bogost.com/writing/videogames_are_a_mess.shtml

Frasca, G. 2003. Ludologists love stories, too: notes from a debate that never took place.

Hry: Rara Racer, Rom Check Fail, Ancient Greek Punishment.   4. Jak se hra vyjadřuje? + zadání semestrálního úkolu  

POVINNÉ: Juul, J. 2005. Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge: The MIT Press. (oskenovaný úryvek)

Hry:

Rom Check Fail, http://www.farbs.org/games.html

Ancient Greek Punishment, http://www.pippinbarr.com/games/letsplayancientgreekpunishment/LetsPlayAncientGreekPunishment.html

Rozšířená literatura:

Aarseth, E. 1997. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.</sp

Annotation

Study of computer games is a young discipline which still seeks its identity and methodology and in connection also an answer for the question in which way are games different from other media and in which way are they similar. The lecture will concentrate on the issue from many views, e.g. formal analysis, game design, literary theory, ludology, cultural studies, media theories, political economy etc.

We will move from the question of how games do or do not work to the question of which position in our lives and culture do they have. Examples will range from Pong, ZX Spectrum or Amigo to Wii or World of Warcraft.